Yaşlanma Karşıtı Kimyasal Bileşenleri Bulması İçin Geliştirilen Yapay Zeka

Fotoğraf: Halfpoint/iStock

Surrey Üniversitesi’nde çalışan araştırmacılar, sağlıklı yaşlanmayı destekleyen kimyasal bileşenleri belirleyen bir yapay zeka modeli inşa etmişler. Yeni gelişme, bir insanın ömrünü uzatan ilaç icatlarının önünü açıyor.

Surrey Üniversitesi’nde çalışan kimyagerlerden oluşan bir araştırma takımı, Nature Communications‘a bağlı Scientific Reports bülteninde yayımlanan bir makalede DrugAge veri tabanındaki bilgilere dayalı bir makine öğrenim modeli oluşturmuş. Bilim insanları bu sayede bir bileşenin, insanlara benzer metabolizma sergileyen yarı saydam bir kurt olan Caenorhabditis elegans‘ın ömrünü uzatıp uzatamayacağını tahmin etmeye çalışmışlar. Kurdun kısa ömrü, araştırmacılara söz konusu kimyasal bileşenlerin etkisini görme fırsatı sunuyor.

Yapay zeka, elegans‘ın ömrünü uzatma olasılığı yüzde 80 olan üç bileşen belirlemiş:

• Flavonoidler (bitkilerde bulunan ve kalp damar sağlığını destekleyen antioksidan pigmentler),
  • yağ asitleri (omega 3 gibi) ve
  • Organooksijenler (alkol gibi karbon-oksijen bağları içeren bileşenler).

Çalışmanın eş yazarı ve Surrey Üniversitesi’nde üniversite son sınıf öğrencisi olan Sofya Kapsiani şöyle aktarıyor: “Çağdaş tıpta yaşlanma, giderek artan bir şekilde bir dizi hastalık şeklinde görülüyor. Biz de yapay zeka gibi dijital dünyanın araçlarını uygulayarak, yaşlanmayı ve yaşla ilişkili hastalıkları yavaşlatmaya yardımcı olmaya veya bunlara karşı koruma sağlamaya çalışıyoruz. Çalışmamız, yaşlanma karşıtı özelliklere sahip bileşenlerin belirlenmesine yardımcı olmada yapay zekanın devrimsel kabiliyetlerini gösteriyor.”

Surrey Üniversitesi. Ç: O.

1. Ozellille sehir hayatinda ki asiri yogunluk , strea, havs kirliligi, yiyecek kslitedinin bozulmssi gibi nrfenletden dolsyi yaslanma ve yipranma cok artmistir. Hrr ne kafar tip teknilojisin de vok biluyuk iletlemeler olfiysa da , indan omrumde ki ve tibbi yadam kslitedinfe ki iletlrmeler kafar degildir. Son zamanlarin gozde ifadediylr ” antiaging” veya esas tabiriyle dogal vr uxun yasamin gizledikleri doganin kendisindedir. Estetik ve kozmeyik olan yux germe , botox, enjektabl dolgular, uygulamalar arasindadir. Lakin bunlar ‘antisging’ olmayip daha cok cilali bir haldir. Bedeni oldugu kadar , ruhu da genc ve duru tutmayi amac edinmis ‘ antiaging’ programlari vardir.