Yaygın Virüsler, Alzheimer Başlangıcını Tetikliyor Olabilir

Tasvir: Anonim/Tufts Üniversitesi

İlk aylar ya da yıllarda sık sık, ileri yaşlarda yaygın rastlanan unutkanlık şeklinde görünen Alzheimer hastalığı, neredeyse hiç fark edilmez biçimde başlayabilir.

Fakat Tufts Üniversitesi ve Oxford Üniversitesinde çalışan araştırmacılar, beyni taklit eden üç boyutlu bir insan doku kültürü kullanarak suçiçeği ve zona hastalıklarına sebep olan varicella zoster virüsünün (VZV), bir başka yaygın virüs olan herpes simplex virüsünü (HSV) faaliyete geçirip Alzheimer hastalığının ilk aşamalarını harekete geçirebildiğini keşfetmişler.

Bu virüsün ana varyantlarından biri olan HSV 1, normalde beynin nöronlarında uyur vaziyette duruyor. Fakat faaliyete geçirildiği zaman, tau ve amiloid proteinlerinin birikmesine ve nöronsal işlev kaybına yl açabiliyor. Bunlar, Alzheimer hastalarında görülen başlıca hastalık işaretleri.

Tufts Üniversitesi Biyomedikal Mühendisliği bölümünde araştırma görevlisi olan Dana Cairns şöyle aktarıyor: “Elde ettiğimiz sonuçlar, Alzheimer hastalığına giden bir yolun da beyindeki HSV’yi uyandıran iltihabi tetikleyiciler meydana getiren VZV virüsü enfeksiyonu olduğunu akla getiriyor. VZV ile HSV-1’in faaliyete geçmesi arasında bir bağlantı olduğunu göstersek de, beyindeki diğer iltihabi olayların da HSV-1’i uyandırabilmesi ve Alzheimer hastalığına yol açabilmesi muhtemel.”

Çalışma Journal of Alzheimer’s Disease bülteninde yayımlandı.

Yazar:  Mike Silver/Tufts Üniversitesi. Çeviren: Ozan Zaloğlu.