Yeni Araştırma, Yetişkinlerinin Kalbinin Neden Yenilenmediğini Açıklıyor

Kemirgen fetüsü (sol) ve yavrusundaki (sağ) kalp hücresi çekirdeğini gösteren elektron mikroskobi görüntüleri. Kalp hücreleri geliştikçe, nükleer çekirdeklerin sayısı azalıyor. Görüntü: Han vd.

Pittsburgh Üniversitesi Tıp Fakültesinde çalışan bilim insanlarının yeni çalışmasına göre farelerdeki kalp hücreleri olgunlaştıkça, nükleer gözenekler adı verilen iletişim güzergâhlarının sayısı çarpıcı şekilde azalıyor. Araştırmacıların keşfettiğine göre bu durum organı zararlı sinyallerden koruyabilse de, yetişkin kalp hücrelerinin yenilenmesini de önleyebiliyor.

Dün Developmental Cell bülteninde yayımlanan çalışmada kalp hücreleri ve hücrelerin çevresi arasında azalan iletişimin, organı yüksek tansiyon gibi baskılarla alakalı zararlı sinyallerden koruduğu fakat bu durumun, kalp hücrelerinin yenilenmeyi teşvik eden sinyalleri almasını önleme pahasına gerçekleştiği ileri sürülüyor.

İnsan vücudundaki cilt ve diğer pek çok doku yaralanma sonrası kendilerini onarma kabiliyeti taşısa da, aynısı kalp için geçerli değil. İnsanlardaki embriyo ve fetüs gelişimi sırasında kalp hücreleri bölünme geçirip kalp kasını oluşturuyor. Fakat kalp hücreleri yetişkinlikte olgunlaştıkça, artık bölünemedikleri son aşamaya giriyorlar.

Kaynak: Pittsburgh Üniversitesi. Çeviren: Ozan Zaloğlu.