Yeni Geliştirilen Enzim HIV’e Karşı Olan En Güçlü Silahımız Olacak!

İlaçlara şükürler olsun ki artık HIV virüsü eskisi kadar tehlikeli değil. Başarı oranı yüksek olan antiretroviral terapi ne yazık ki uzun zaman alıyor ve mali açıdan hastaları zorluyor. Ayrıca hasta ilaç almayı bıraktığı an hastalık tekrar nüksedebiliyor. Ancak Alman bilim insanlarının geliştirdiği bir yöntem, virüse ait olan DNA’yı hücrenin genetik kodundan koparıp alıyor ve böylece virüs hücreyi kullanarak daha fazla üreyemiyor.

Ekip Brec1 isimli DNA kesici bir enzim üretti. Bu enzim genetik koddaki HIV virüsü genlerini tanıyor ve onları oradan kesip alıyor. Ekip bunu enzimi fareler üzerinde denedi ve sadece 21 haftalık bir süreç içerisinde farelerdeki HIV virüsünden eser kalmadı. Ekip daha sonra CRISPR and TALENS gibi gen kesme tekniklerini de kullandı ancak klinik çalışmalar için çok da uygun olmadıklarını fark ettiler çünkü bu yöntemle yanlışlıkla hücrenin kendi genleri de kesilebiliyordu.

Aslında CRISPR yöntemi çok ters tepkiler vermese de bilim insanları insan genomunun değişmesinin uzun vadede tehlikeli olabileceğinden korkuyorlar. Yürürlükte olan bazı ilaç tedavileri genetik ve psikolojik değişikliklere yol açmıyor ancak bağışıklık sistemine zarar veriyor. Eğer Brec1 insan üzerinde de işe yararsa, HIV ile olan şavaşı tamamen kazanmaya yaklaşacağız.