Yeni Keşif, Dünya’daki Yaşamın RNA-DNA Karışımından Çıkmış Olabileceğini Söyleyen Kuramı Destekliyor

Çizim: wngstd/Vecteezy

Scripps Araştırma Enstitüsü’nde çalışan kimyagerler, yayımladıkları son çalışmada gezegenimizdeki yaşamın ortaya çıkış biçimine yönelik yeni ve şaşırtıcı bir görüşü destekleyen bir keşif gerçekleştirmişler.

Kimya bülteni Angewandte Chemie‘de yayımlanan bir çalışmada araştırmacılar, diamidofosfat (DAP) adı verilen ve yaşam ortaya çıkmadan Dünya’da var olması muhtemel olan basit bir bileşenin, deoksinükleositler adı verilen küçük DNA yapı taşlarını kimyasal şekilde birbirine bağlayarak ilkel DNA iplikleri meydana getirmiş olabileceğini gösteriyorlar.

Bulgu, son birkaç yılda yapılan ve DNA ile kimyasal kuzeni RNA’nın, benzer kimyasal tepkimelerin ürünü şeklinde beraber ortaya çıkmış olabileceğine ve kendi kendini çoğaltan ilk moleküllerin de (Dünya’daki ilk yaşam biçimleri) bu ikisinin karışımları olduğuna işaret eden bir dizi keşfin sonuncu halkası.

Keşif, kimya ve biyolojide yeni ve faydalı uygulamalara da yol açabilir. Fakat keşfin taşıdığı esas önem, Dünya üzerindeki yaşamın ilk nasıl ortaya çıktığına yönelik çok eski soruyu ele alıyor olmasında. Bulgu özellikle, kendi kendini çoğaltan DNA-RNA karışımlarının nasıl evrimleşip ilkel Dünya’ya yayılarak, nihayetinde çağdaş canlıların daha olgun nitelikteki biyolojisini tohumladığına yönelik yapılacak daha kapsamlı çalışmalara zemin hazırlıyor.

Scripps Araştırma Enstitüsü. Ç: O.