Yeni Yöntem, Bitkilerden Daha Ucuz Yakıt Elde Edilmesini Sağlayabilir

paulbr75/Pixabay

Bilim insanları, pek çok biyolojik sürecin merkezinde yer alan kimyasal bir tepkimeyi yürütmenin daha ucuz ve daha verimli bir yöntemini bulmuşlar. Bu durum, bitkilerden biyoyakıt oluşturmada daha iyi yöntemlerin kullanılmasına yol açabilir.

Dünya çapındaki araştırmacılar yıllardır daha ucuz biyoyakıt ve başka biyoürünler oluşturmanın yollarını arıyor. Dün Scientific Reports bülteninde yayımlanan yeni çalışma, bunu yapmanın mümkün olduğunu ileri sürüyor.

Çalışmanın yazarlarından ve ABD’deki Ohio Eyalet Üniversitesi’nde kimya ve biyokimya profesörü olan Venkat Gopalan şöyle söylüyor: “Eğer nihai ürünün fosil yakıtlarla rekabet etmesini istiyorsanız, şekeri alkole dönüştürme işleminin çok verimli olması gerekiyor. Bu işlemin yapılma süreci iyi biliniyor fakat maliyet, hükümetin sunduğu önemli desteklere rağmen rekabetçi olmasını önlüyor. Bu yeni gelişme, muhtemelen masrafın düşürülmesine yardımcı olacak.”

Keşfin merkezinde, hücrelerdeki karbonun enerjiye dönüştürülmesine yardımcı olan “yardımcı moleküllerin” oluşturulmasında daha ucuz ve daha basit bir yöntem yer alıyor. Kimyagerlerin kofaktörler (eş çarpan) şeklinde adlandırdığı bu yardımcı moleküller ise nikotinamit adenin dinükleotit (NADH) ve onun türevi (NADPH). Bu kofaktörlerin, indirgenmiş formlarında; bitkilerdeki şekerin yakıt için bütanol ve etanola dönüştürülmesinde önemli bir rol oynadığı uzun süredir biliniyor. Her iki kofaktör, kanser hücrelerinin metabolizmasını yavaşlatmada da önemli bir rol oynuyor ve bazı kanserlerde tedavi hedefi niteliği taşıyor. Fakat NADH ve NADPH’yi üretmek şimdiye kadar pahalı olmuş.

Araştırmacılar bu indirgenmiş kofaktörleri laboratuvarda oluşturmak için, pahalı olmayan iki element nikel ve bakırı katmanlayarak bir elektrot meydana getirmişler. Bu elektrot, araştırmacıların NADH ve NADPH’yi karşılık gelen oksitlenmiş biçimlerinden yeniden üretmelerini sağlamış. Araştırmacılar laboratuvarda, başka bir molekülden alkol üretirken NADPH’yi bir kofaktör olarak kullanmayı başarmışlar. Bilim insanlarının kasıtlı olarak yaptığı bu test, oluşturulan elektrodun, biyokütlenin (bitki hücreleri) biyoyakıtlara dönüştürülmesine yardımcı olabileceğini gösteriyor.

Laura Arenschield/Ohio Eyalet Üniversitesi. Ç: O.