Zürafaların Eşsiz Biyolojisi

Fotoğraf: Robin Stuart/Unsplash

Zürafa, gerçekten kafa karıştırıcı bir hayvan. Sıradışı anatomisi ve evrimsel adaptasyonlarıyla zürafa, hayvan evrimi ile fizyolojisinin göze çarpan bir örneği konumunda. Şimdiyse Kopenhag Üniversitesi ve Çin’deki Kuzeybatı Politeknik Üniversitesi’nde çalışan bir araştırma grubu, zürafadan elde edilen yüksek kaliteli bir genom oluşturmuş ve kendisinin benzersiz biyolojik özelliklerinden hangi genlerin sorumlu olabileceğini araştırmış.

Zürafanın bu sıradışı boyu, fizyolojik yönden gerçekleşen çok sayıda birlikte adaptasyona yol açmış. Örneğin zürafanın kan basıncı, insanlar ve diğer memelilerin kan basıncından iki kat daha yüksek. Bu durum, zürafanın yüksekte bulunan kafasına istikrarlı bir kan akışının gitmesini sağlıyor. Peki zürafa, tansiyonun olağan yan etkilerinden (kalp damar sisteminde meydana gelen ciddi hasarlar veya inme gibi) nasıl kaçınıyor?

Araştırma takımı, FGFRL1 şeklinde bilinen belirli bir genin, diğer tüm hayvanlara kıyasla zürafada pek çok değişim geçirdiğini keşfetmiş. Çok yönlü gen düzenleme yöntemleri kullanan araştırmacılar, zürafaya özgü olan bu FGFRL1 mutasyonlarını laboratuvar farelerine aktarmış. Zürafa tipi gen taşıyan fareler, normal farelerden iki önemli yönde değişiklik göstermiş: Tansiyon artıran ilaç verildiğinde, oluşan kalp damar ve organ hasarları azalmış ve farelerde daha kompakt, daha yoğun kemikler oluşmuş.

Çalışmanın baş yazarlarından biri olan ve Kopenhag Üniversitesi Biyoloji Bölümü’nde çalışan Rasmus Heller şöyle aktarıyor: “Bu değişimler, zürafanın benzersiz fizyolojik özellikleriyle doğrudan bağlantılı. Yüksek tansiyon ile başa çıkıyorlar ve diğer tüm memelilerden daha hızlı büyümesine rağmen; uzun boyun ile bacaklarını oluşturan kompakt, güçlü kemiklerini koruyorlar.”

Kopenhag Üniversitesi Fen Bilimleri Fakültesi. Ç: O.