Yapay Işık, Bitkilerin Tozlaşmasını Gündüz Bile Etkiliyor

Fotoğraf: Gabriele Diwald/Unsplash

Gece vakti yapay ışık kullanımı, geçtiğimiz yıllarda dünya çapında çok büyük bir artış gösterdi ve gece faaliyet gösteren canlıların hayatta kalması ile üremesi üzerinde olumsuz etkiler meydana getirdi. Gece kullanılan yapay ışık, gece faaliyet gösteren böceklerin bitkileri tozlaştırması gibi hayati önem taşıyan ekolojik süreçlere müdahale ediyor. Bu durum, tarımsal ürün mahsulleri ile vahşi bitkilerin çoğalması üzerinde bazı sonuçlar meydana getirebilir.

Şimdiyse Zürih Üniversitesi ve Agroscope Tarım Araştırma Merkezi’nde çalışan bilim insanları, gece kullanılan yapay ışığın, böceklerin gündüz vaktindeki tozlaştırma davranışını da olumsuz şekilde etkilediğini ilk defa göstermişler. Araştırmacılar Nature Communications bülteninde yayımlanan çalışmalarında ticari sokak lambaları kullanarak, altı doğal meradaki doğal bitki tozlaştırıcı böcek topluluklarını gece vakti aydınlatmışlar. Altı diğer doğal mera ise karanlıkta bırakılmış. Araştırma takımı, analizini doğal olarak ortaya çıkan 21 bitki türüne ve sinekler, zar kanatlılar ile kın kanatlılar böcek takımlarına yoğunlaştırmış.

Zürih Üniversitesi’nin Küresel Isınma ve Biyoçeşitlilik Üniversite Araştırmaları Öncelik Programı ile Agroscope’da çalışan Eva Knop, “Bulgularımız, geceleyin kullanılan yapay ışığın, bitki türüne bağlı olarak gündüz vakti meydana gelen bitki-tozlaştırıcı etkileşimlerinin miktarını değiştirdiğini gösteriyor” diyor. Örneğin tozlaştırıcılar, gündüz vaktinde üç bitki türüne çok daha az ve diğer üç bitki türüne de biraz daha az uğramış. Bunun aksine, LED aydınlatma altında olduğu sırada farklı bir bitki türüne çok daha fazla ve diğer bir bitkiye de biraz daha fazla ziyaret yapılmış.

Zürih Üniversitesi. Ç: O.