Son 20 Yıl İçinde Vahşi Doğa’nın Onda Biri Yok Oldu

1990 senesinden bu yana, vahşi doğanın onda biri yok oldu.

Vahşi doğa giderek silikleşiyor.

Current Biology’nin 8 eylül’de yayınladığı bir çalışmaya göre, araştırmacılar 1990’lardan bu yana dünya üzerindeki vahşi doğanın onda birinin yok olduğunu açıkladı. 1990’ların başında yapılmış bir harita ile günümüzde aynı metotlar kullanılarak yapılan bir haritayı karşılaştırıp sonuca vardılar.

Bulgular, dünya çapındaki doğal yaşam alanlarında neredeyse Alaska genişliğinde bir azalma olduğunu gösteriyor. Bu kayıpların birçoğu Amazon ve Afrika’da; ekonomik çıkarların, doğa koruma hedefleriyle çatıştığı yerde görülmüştür. Buna göre, araştırmacıların tahminleri, dünya kara yüzeyinde yaklaşık olarak %23.2 ‘lik bir vahşi yaşam bölgesi kaldığı yönünde.

Gazete başyazarı ve Vahşi Doğayı Koruma Topluluğu başkanı James Watson bir açıklamasında;  ‘Vahşi doğanın sadece yirmi yıl içerisindeki kayıp miktarı şaşırtıcı ve çok üzücüdür. Şunun farkına varmalıyız ki, vahşi doğa dramatik şekilde yok oluyor ve biz küresel olarak etkin bir müdahale yapmazsak doğa tacındaki son mücevherleri de kaybedebiliriz. Vahşi doğayı onaramazsın. Bir kere yok olursa, bu ekosistemi destekleyen ekolojik süreçler yok olur ve bir daha asla eski haline getirilemez. Tek seçenek geri kalanları etkin bir biçimde korumaktır.’

Bazı ülkeler ve milletler bunu yapmak için mücadele ediyor. Amerikan Başkanı Obama, iklim değişikliğini kendisi için ayrıcalıklı bir hale getirerek kara ve denizdeki pek çok doğal alanı korumaya adadı. Araştırmacılar vahşi doğayı daha özgürce, geniş bir manzara üzerinde taşımaya izin verecek bir geçit oluşturulmasını ve vahşi doğanın korunmasını teşvik ediyorlar.

Furkan Güler