9. Gezegen Yolda!

new_planet_concept

Pluton’un yerine gelecek gezegen arayışları başladı! California Teknoloji Enstitüsü’nden Mike Brown yaptığı açıklamada güneş sistemizin dokuz gezegenli olabileceğine dair ip uçlarına sahip olduklarını söyledi. Matematiksel sonuçlar böyle bir gezegenin var olduğunu söylüyor, henüz gözlemlenemeyen gezegenin Plutondan 10 kat daha uzak olduğu tahmin ediliyor.

Ancak Brown bu iddianın ilk olmadığını da ekliyor. X Gezegeni iddiası neredeyse yüz yıldır var ancak somut bir kanıta sahip olunamamıştı. Carl Sagan’ın da dediği gibi “olağan üstü iddialar olağan üstü kanıtlar gerektirir.” Ekibin elde ettiği kanıtlar ise bugüne kadar elde edilenlerden çok daha güvenilir.

Her Şeyin Başladığı Yer

2003 yılında Brown ve ekibi Sedna cüce gezegenini keşfetmişti. Bu gezegen Güneş sistemimizin en uzak obje olarak kabul ediliyordu, çünkü Sedna’nın Güneş etrafındaki bir turu 10 bin Dünya yılı ediyor. Bir başka deyişle Sedna’nın Güneşe olan uzaklığı Pluton’un Güneşe olan uzaklığının 26 katı!

Ekip Sedna dışında beş cüce gezegen hakkında daha bilgi sahibiydi. Yapılan yörünge incelemelerinde, her gezegenin Güneş etrafından farklı yörüngelerde ve farklı sürelerde döndüğü ancak hepsinin belli bir noktadan geçtiği görüldü. Daha sonra Brown altı gezegenin nasıl bu pozisyona sahip olduğunu anlamak için, aynı üniversitede astrofizikçi olan Konstantin Batygin’den yardım istedi.

Batygin, Brown’ın gözlemleri ile matematik denklemlerini bir araya getirdi. Güç birliğine giden ekipler bir yıllık uğraşın ardından oluşturdukları bir simülasyon ile bu durumun bütün ihtimallerini ekrana döktü. Bütün ihtimaller, büyük kütleli bir gezegenin bu altı cüce gezegeni sahip oldukları yörünge de tuttuğuna işaret ediyordu. Gözler yine X Gezegeni’ne çevrildi. Yapılan hesaplamalar göz önüne alındığında bu gizemli gezegenin kütlesi Dünya’nın 10 katı kadar. Ayrıca bu gezegenin Güneş etrafında dönmesinin 20.000 Dünya yılı sürdüğü tahmin ediliyor.

p9_kbo_orbits_labeled
Sedna, 9. Gezegen (X Gezegeni) ve bahsi geçen diğer beş cüce gezegen.

Veriler hala daha toplanıyor. Gözlemsel kanıtlara henüz ulaşılamadı ancak matematiksel veriler X Gezegeni’nin orada olması gerektiğini kuvvetle iddia ediyor. Elbette gözlemler çoktan başladı. Hawaii’deki Mauna Kea yanardağının tepesinde bulunan dünyanın en güçlü teleskopu ile uzaydaki her hareket takip ediliyor.

Elimizde birçok kanıt olsa da Brown ve Batygin gezegenin bulunmasının 5-15 yıl arası sürebileceğini belirtiyorlar. Ancak beklemeye değer! Bu kanıtlar evren hakkındaki düşüncelerimizi etkilemeyi başardı. Gözlemsel kanıtlar da elde edildiğinde tam 150 yıl aradan sonra Güneş Sistemimizde bir gezegen keşfetmiş olacağız.

Bu arada, müstakbel dokuzuncu gezegenimize şimdilik Phattie ismi verildi.