98’inci Doğum Günün Kutlu Olsun Katherine Johnson !

Former NASA mathematician Katherine Johnson is seen after President Barack Obama presented her with the Presidential Medal of Freedom, Tuesday, Nov. 24, 2015, during a ceremony in the East Room of the White House in Washington. Photo Credit: (NASA/Bill Ingalls) Johnson's computations have influenced every major space program from Mercury through the Shuttle program. Johnson was hired as a research mathematician at the Langley Research Center with the National Advisory Committee for Aeronautics (NACA), the agency that preceded NASA, after they opened hiring to African-Americans and women. Johnson exhibited exceptional technical leadership and is known especially for her calculations of the 1961 trajectory for Alan Shepard’s flight (first American in space), the 1962 verification of the first flight calculation made by an electronic computer for John Glenn’s orbit (first American to orbit the earth), and the 1969 Apollo 11 trajectory to the moon. In her later NASA career, Johnson worked on the Space Shuttle program and the Earth Resources Satellite and encouraged students to pursue careers in science and technology fields.
Katherine Johnson Özgürlük Madalyasını aldı.

98inci Doğum günün kutlu olsun Katherine Johnson!

Johnson’ın, Amerikan uzay programında çok önemli bir yeri var. NASA’da (ve Ulusal Havacılık Danışma Kurulu’nda) çalışan ilk Afrikalı-Amerikalı kadınlardan biriydi. Matematikçi Johnson, “insan bilgisayar” olarak çalışarak Mercury, Apollo ve Space Shuttle programları için hesaplamalar yaptı. Johnson hakkındaki bir NASA biyografisi şöyle der: “Ona öyle saygı duyulurdu ki; John Glenn, Friendship 7 uçuşuna başlamadan önce –Glenn’in, Dünya yörüngesinde dönen ilk Amerikalı olduğu görev- ondan yeni elektronik bilgisayarlar tarafından yapılan hesaplamaları şahsen tekrar kontrol etmesini isterdi.”

Geçen yıl Johnson hak ettiği birçok takdiri elde etti. Kasım 2015’de Başkan Obama, ABD’nin en yüksek sivil nişanı olan Özgürlük Madalyasını verdi. NASA, geçtiğimiz Mayıs’ta, John Glenn’in uzay yolculuğunun 55nci yıldönümünde, yeni binasına Johnson’un ismini verdi çünkü bu yolculuk onsuz mümkün olmazdı.

Ocak 2017’de, Johnson ve diğer Afrikalı-Amerikalı kadınların “insan bilgisayarları” olarak çalışmasını konu alan Hidden Figures (Gizli Rakamlar) filmi gösterime girecek. Johnson’ı canlandıran Taraji P. Henson ve rol arkadaşlarının Johnson’a doğum gününde içten mesajları var.

Johnson, NASA’nın hem dünyadaki hem de uzaydaki astronotlarından da doğum günü mesajları aldı.

NASA Şubat’ta, Virginia Hava & Uzay Merkezi’nin dışına kurulacak olan bir kürsüye Johnson’ın ismini verdi.

Teşekkürler Katherine! Doğum günün kutlu olsun!

Demet Dilekçi