Açlık Diyeti, Gelecek Nesillere Zarar Verebilir

Fotoğraf: Ratapan Anantawat/Unsplash

East Anglia Üniversitesi’nde yapılan yeni bir araştırmaya göre açlık diyetleri, gelecek nesillerin sağlığını etkileyebilir.

Açlık diyetleri son yıllarda ün kazansa da, bu diyetlerin (özellikle de gelecek nesiller bakımından) uzun vadeli etkilerine yönelik fazla bilgi bulunmuyor.

Dün Proceedings of the Royal Society B bülteninde yayımlanan yeni araştırma, yuvarlak kurtlarda (Caenorhabditis elegans) azalan besin tüketiminin, üç nesil boyunca zararlı etkiler meydana getirdiğini ortaya çıkarıyor; özellikle de bu nesiller sınırsız besine eriştiği zaman.

Biyolojik Bilimler Fakültesi’nde çalışan baş araştırmacı Dr. Edward Ivimey-Cook şöyle aktarıyor: “Azalan gıda alımının pek çok hayvanda ömür miktarını artırdığını ve insanların sağlığını da iyileştirebildiğini biliyoruz. Fakat, zaman sınırlı açlığın da dahil olduğu azalan gıda tüketiminin, gelecek nesillerdeki uzun vadeli etkileri hakkında az miktarda bilgi mevcut.

“Açlık diyetlerinin muhtemel uzun vadeli etkileri hakkında daha fazla şey öğrenmek istedik.”

Araştırma takımı zaman sınırlı açlığın, yuvarlak kurtlar ile bu kurtların üç neslinin ömür miktarı ve üremesi üzerindeki etkisini araştırmış.

Dört nesle yayılan 2.500’den fazla kurt incelenmiş. Dr. Edward Ivimey-Cook şöyle söylüyor: “Yuvarlak kurtlarda ne olduğuna baktık. Bu canlılar, bizden farklı olarak şeffaf bir yapıya sahip, yaklaşık 1 mm uzunluğunda ve toprakta yaşıyorlar.

“Kemikleri, bir kalpleri ve bir dolaşım sistemleri yok. Fakat biyolojide yaşlanma sürecini incelemek bakımından klasik model canlılar çünkü gelişimi kontrol eden pek çok gen ve moleküler güzergâhı insanlar ile paylaşıyorlar.

“Ayrıca, sadece iki haftalık kısa bir yaşam döngüleri olduğu için çok kullanışlılar. Bu yüzden, kendilerini ve kendi soylarından gelen nesilleri kısa bir zamanda inceleyebiliyoruz. İnsanlarda benzer bir çalışmayı yürütmek en az bir asır sürer!

Orucun aslında kurtların ömrünü uzattığını ve gelecek kuşaklar oruç tuttuğu zaman, kuşakların üreme kabiliyetini iyileştirdiğini keşfettik.

“Fakat orucun, gelecek kuşaklar sınırsız besine eriştiği zaman üreme kabiliyetlerini azalttığını bulduk.

“Bu zararlı etki, ikinci ve üçüncü kuşak nesillerde açık şekilde görülüyordu.

“Bu durum, açlığın gelecek kuşaklar için maliyetli olabileceğini ve söz konusu etkinin nesiller boyu sürebileceğini gösteriyor.”

East Anglia Üniversitesi. Ç: O.