Akşamdan Kalma Olmamak İçin 6 Öneri

Martini

Sezon başladı.

Binlerce yıl geçmesine rağmen insanoğlu hala akşamdan kalmalığın tam olarak neden kaynaklandığını bulabilmiş değil. Yapılabilecek en iyi ve en bilimsel tahmin olarak şu üçlünün kombinasyonundan bahsedebiliriz: susuz kalma, alkolü sentezlerken vücutta kalan kimyasallar ve en basit haliyle ilahi ceza. Ne olursa olsun kesin sebeplerini bilememek tedavisini bulmayı da zorlaştırıyor.

İşin kötüsü önerilen çözümleri düzgün bir şekilde test etmek de oldukça zor. 2005 senesinde British Medical Journal’da yer alan bir analizde, akşamdan kalmalığın tedavisi üzerine 281 makale gözden geçirildikten sonra makul kabul edilebilecek 8 tane çalışma olduğu görüldü. Araştırmacılar, bu 8 araştırmadan yola çıkarak, akşamdan kalmalığın önlenmesinde veya tedavisinde etkili olduğu kanıtlamış herhangi bir maddenin bulunmadığı sonucuna vardı. Yine de bir yerlerde bulunmayı ve titizlikle araştırılmayı bekleyen bir çözüm olabilir.

Aslında akşamdan kalma olmamak için en iyi yol alkollü içki tüketmemektir. Peki ya Yeşilaycı biri değilseniz. Körkütük sarhoş olduğunuz bir gecenin ertesi günü klozet kapağını bir yastığa dönüştürmemenin en iyi yolu nedir? Bu soruya kesin bir cevap vermek zor ama aşağıdaki öneriler, içlerinde bir takım bilimsel kanıtlara sahip. Denemek serbest ama garanti olmadığını da bilin.

1) Kuşkonmaz yiyin

Kuşkonmaz

Journal of Food Science dergisinde 2009 yılında yapılan bir araştırmada, kuşkonmazdaki amino asitler ve minerallerin karaciğer hücrelerinizi koruyabileceği öne sürülüyor. Deney, petki kabı içindeki muhtemelen sarhoş olmayan hücreler üzerinde yapıldı. İnandırıcı gelmediyse siz de kendi üzerinizde bu deneyi yapmaktan çekinmeyin. En azından bir gece önce kuşkonmaz yediğinizde, A ve C vitamini ile lif seviyeleri artacaktır. Elbette, bu aynı zamanda idrarınızda garip bir koku oluşmasına neden olacak ve bu da sizi sabah kalktığınızda pek de mutlu hissettirmeyecek.

2) İçkinizi akıllıca seçin

Votka Tonik

Alcoholism: Clinical and Experimental Research’deki bir araştırmaya göre, koyu renkli içkiler akşamdan kalmalığın etkilerini daha da arttırıyor. Bunun nedeni burbon ve diğer koyu renkli içkilerin “congener” olarak adlandırılan fermentasyon yan ürünlerini içermesi. Örneğin bu yan ürünlerden biri olan metanol,  akşamdan kalmalığa sebep olan toksinlerden olan formaldehit ve formik asite dönüşebilmektedir. İğrenç değil mi!

3) Bol miktarda vitamin alın

Vitaminler

B vitamini, karaciğerinizin alkolü parçalamasına ve sinir hasarlarını iyileştirmeye yardımcı olabilir. Yılbaşı partisinden önce ve sonra alacağınız bir B-100 takviyesi ertesi sabah daha iyi hissetmenizi sağlayacaktır. B vitamini et, yumurta, balık ve meyve de bolca bulunur.

4) Sprite içer misiniz?

Sprite
Bilim adamları, vücudunuzun alkolü sindirdiğinde etanolü asetaldehite (ertesi sabah inanılmaz bir baş ağrısına neden olan aşağılık bir bileşik) dönüştürdüğünü düşünüyor. Daha sonra da asetaldehit iyi huylu asetata dönüşüyor. Çin’deki laboratuvar testleri, Sprite’ın asetaldehidi parçalayan ve sizi daha az sefil sabahlar yaşamanızı sağlayan bir enzimin etkinliğini artırdığını gösteriyor. Bildiğimiz kadarıyla, bu hipotezi içki içen bir hayvanda test etmemişlerdir.

5) Oksijen takviyesi alın

Baloncuklar
İçinde çözünmüş oksijen miktarı fazla olan içkileri içmek daha hızlı ayılmanıza yardımcı olabilir. Çünkü oksijen, karaciğerinizin alkolü yakmasına yardımcı olur. Oksijen, akşamdan kalmışlığa neden olan korkunç toksinlerin çözünmesine de yardımcı olabilir. Bazı Kore alkolleri daha yüksek oksijen içeriğine sahip olarak pazarlanmaktadır. Oksijen, gazlı içeceklerde kullanılan yöntem ile içkilere de eklenebiliyor.

6) Su içmeyi ihmal etmeyin


Bu yöntem, en zahmetsiz olanı. Alkol tüketimi sizi daha fazla tuvalete taşıyacaktır. Kaybettiğiniz sıvıları ise yeniden doldurmanız gerekiyor. Ayrıca, içki içmek elektrolit kaybına da neden oluyor. Bu nedenle bir kaç kadeh arası sporcu içecekleri yudumlamak tek başına sudan daha fazla yardımcı olabilir.

Yazar: Sarah Fecht

Bunları da okumak isteyebilirsiniz...

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir