Araştırmacılar Dünyanın En Hızlı Büyüyen Bitkisine Yetişiyor

Fotoğraf: Adonyi/Pexels

Su mercimeği, bilinen en hızlı büyüyen bitki. Fakat bu küçük, ilginç bitkinin başarısının altında yatan genetik, bilim insanları için uzunca süredir bir gizem olarak kalmış. Şimdiyse genom dizilemede yaşanan gelişmeler sayesinde araştırmacılar, bu bitkiyi benzersiz yapan şeyi öğreniyor ve bu süreçte de bitkilerin biyolojisi ile büyümesine yönelik bazı temel ilkeleri keşfediyorlar.

Salk Enstitüsü’nde çalışan bilim insanlarının önderliğinde yürütülen bir araştırmada, bitkinin genomundan elde edilen ve bitkinin nasıl bu kadar hızlı büyüyebildiğini açıklayan yeni bulgular sunuluyor. Genome Research bülteninin Şubat 2021 sayısında yayımlanan araştırma, bitkilerin büyüme ile diğer işlevler (kökleri kısma ve zararlı böceklerden korunma gibi) arasında nasıl takas yaptığını anlamaya yardımcı olacak. Araştırma, iklim değişikliğinin ele alınmasına yardımcı olmak amacıyla karbon depolamanın artırılması gibi belirli işlevler için en uygun hale getirilen ve tamamen yeni olan bitkilerin tasarlanması bakımından sonuçlar doğurabilir.

Makalenin birinci yazarı ve Salk Enstitüsü Bitki Moleküler ve Hücresel Biyoloji Laboratuvarı’nda araştırma profesörü olan Todd Michael şöyle söylüyor: “Mayalar, bakteriler ve kurtlar gibi çok basit canlılar sayesinde, bilimde birçok ilerleme kaydedildi. Buradaki fikir; su mercimeği gibi tamamen asgari bir bitkiyi kullanarak, bir bitkiyi bitki haline getiren temel işleyişleri anlayabilecek olmamız.”

“İlginç bir şekilde su mercimeği, diğer bitkilere kıyasla aydınlık/karanlık döngüleriyle düzenlenen gen miktarının sadece yarısını barındırıyor” diyor Michael. “Bizce bu yüzden bu kadar hızlı büyüyor. Büyüyebileceği zamanı sınırlandıran düzenlemeler içermiyor.”

Salk Enstitüsü. Ç: O.