Liseliler, Tansu Daylan’ın Rehberliğinde Dört Ötegezegen Keşfetti

3 boyutlu bir ötegezegen sistemi tasviri. Görüntü: Oorka/iStock

Şimdiye dek keşif yapan en genç gökbilimciler olabilirler.

16 yaşındaki Kartik Pingle ve 18 yaşındaki Jasmine Wright, geçtiğimiz hafta The Astronomical Journal bülteninde yayımlanan ve Dünya’dan yaklaşık 200 ışık yılı uzakta yer alan dört yeni ötegezegenin keşfini açıklayan hakem denetimli bir makalenin eş yazarlığını yapmışlar.

Liseliler bu araştırmaya, Harvard & Smithsonian Astrofizik Merkezi’ndeki Öğrenci Araştırması Rehberlik Programı (SRMP) yoluyla katılmış. Astrokimyacı Clara Sousa-Silva’nın yönettiği SRMP, araştırmayla ilgilenen bölgedeki liselileri Harvard ile MIT’de çalışan gerçek bilim insanlarıyla birleştiriyor. Öğrenciler daha sonra, bir yıl süren bir araştırma projesinde danışmanlarıyla birlikte çalışıyorlar.

“Dik bir öğrenme eğrisi olmuştu fakat buna değdi” diyor Sousa-Silva. “Programın sonunda öğrenciler, astrofizik alanında faal, son teknoloji araştırma yaptıklarını söyleyebiliyorlar.”

Pingle ve Wright’ın yaptığı bu özel katkı, nadir türden. Sousa-Silva, liselilerin nadiren araştırma yayımladığını söylüyor. “SRMP’nin hedeflerinden biri bu olsa da, liselilerin bülten makalelerinde eş yazar olması çok ender.”

MIT Kavli Astrofizik ve Uzay Araştırma Enstitüsü’nde doktora sonrası araştırma görevlisi ve çalışmanın birinci yazarı olan danışmanları Tansu Daylan’ın rehberliğinde çalışan öğrenciler, Geçiş Yapan Ötegezegen Gözlem Uydusu’ndan (TESS) elde edilen verileri inceleyip analiz etmiş. TESS, Dünya’nın yörüngesinde dönen ve yakındaki parlak yıldızları gözlemleyerek yeni gezegenler keşfetmeyi amaçlayan, uzay tabanlı bir uydu.

Araştırma takımı, yakında yer alan ve Güneş benzeri parlak bir yıldız olan TOI 1233’e odaklanmış. Yıldızın etrafında gezegenlerin dönüp dönmediğini anlamak için, TOI-1233’ten gelen ışığı daraltmışlar.

“Işıkta zamanla meydana gelen değişimleri arıyorduk” diye açıklıyor Pingle. “Eğer gezegen yıldızın önünden geçerse, yıldızı dönemsel olarak örtecek ve parlaklığını azaltacaktı.”

Takımın şansına, TOI-1233 etrafında bir değil, dört gezegenin döndüğü keşfedilmiş.

“Çok heyecanlanmış ve şok olmuştum” diyor Wright. “Daylan’ın araştırmasında hedefin bu olduğunu biliyorduk. Fakat gerçekte çoklu bir gezegen sistemi bulmak ve keşif takımının bir parçası olmak çok güzeldi.”

Harvard – Smithsonian Astrofizik Merkezi. Ç: O.