Araştırmacılar, Hayat Boyu Sigara İçen Bazı İnsanları Sağlıklı Tutabilen Genleri Belirliyor

Sigara içmek bizim için kötüdür. Bunu biliyoruz. Bunun dünya genelinde insanların başlıca ölüm sebeplerinden biri olduğunu da biliyoruz. Sigara içmemek, sizin için epey akıllıca bir davranıştır.

Fakat sigara içmek, çok şanslı olan küçük bir azınlık için, sigara içen diğer çoğu kişiyi tehdit eden ve ömrü kısaltan tüm o hastalıklara sebep olmuyor gibi görünüyor. Aslında dünyanın en yaşlı insanlarından bazıları, sigara içmelerine rağmen olağanüstü yaşlara erişiyorlar. Dünyanın belgelenmiş en uzun yaşayan insanı olan Jeanne Calment, hayatının büyük bölümünde sigara içmişti ve bu unvanın bir diğer taliplisinin de günde bir paket sigara içtiği söyleniyordu. Peki bu insanların sırları ne?

Yeni araştırmaya göre, böyle uzun yaşayan ve sigara içen insanların yaşam süreleri tesadüf değil. The Journals of Gerontology, Series A: Biological Sciences & Medical Sciences bülteninde yayınlanan bir çalışmada bulunduğuna göre, bazı insanlarda bulunan DNA SNP (tekil nükleotit çokbiçimlilik) dizilimlerinin, onların uzun vadeli sigara içmenin sebep olduğu çevresel hasara karşı daha iyi dayanmasına ve bunu yatıştırmasına olanak sağlıyor görünüyor.

Çalışmanın eş yazarı Morgan E. Levine, bir basın bülteninde şöyle aktarıyor: “Hep birlikte uzun ömürlülüğü destekliyor görünen bir dizi genetik işaretçi belirledik. Dahası, bu işaretçilerin çoğu, hayvan örneklerinde yaşlanma ve yaşam süresi bakımından önemli oldukları keşfedilen güzergâhlarda bulunuyor.”

Araştırmacılar, 80 yaşından uzun yaşayan, uzun ömürlü 90 tiryakinin (“bu grubun hayatta kalışı, doğuştan gelen çabuk iyileşme özelliklerini gösteriyor olabilir“) genomlarını dizdiler ve bunları, 70’ine varmadan ölen 730 tiryakinin genomlarıyla karşılaştırdılar.

Genlerde, yaşlanma karşıtı önemli faydalar sunan bir SNP ağı belirlediler. Bu durum, uzun ömürlülük genlerine sahip insanlara, 90-99 yaşa ulaşma olasılıklarında etkin bir şekilde yüzde 22’lik ve yüz yaşını aşma ihtimalinde üç katlık bir artış sunuyor. Ayrıca yine bu genler, neredeyse yüzde 11’lik daha düşük kanser oranıyla bağlantılandı.

Levine şöyle söylüyor: “Bu genlerin, hücresel bakım ve onarımı artırarak yaşam süresinin uzamasına olanak tanıyabildiğine dair bulgular var. Bu yüzden bazı bireyler, sigara dumanında bulunanlar gibi yüksek seviyelerde biyolojik stresçiye maruz kalsalar bile, bu kişilerin vücutları hasar ile baş etmek ve onu onarmak için daha iyi ayarlanmış olabilir.”

Araştırmacılar, uzun yaşayan tiryakilerin, biyolojik olarak farklı bir grubu temsil ediyor olabildikleri ve sahip oldukları genetik değişkenlerin, onların çevresel stresçilere farklı şekilde tepki vermelerine olanak sağlayabildiği sonucuna varıyorlar.

Levine’in, The Washington Post gazetesinden Ariana Eunjung Cha’ya söylediği gibi, gelecekte insanların yaşlanmanın etkilerine direnip hastalıkları savmalarına yardımcı olabilen genetik işaretçileri taşıyıp taşımadıklarına karar vermeye yardımcı olmak amacıyla, kişiselleştirilmiş testlerin kullanıma hazır olması epey mümkün.

Fakat bu bilgilerin onlar için ne kadar fazla şey yapacağı konusunda bir sınır bulunuyor.

“Sigara içmenin biyolojik stresçileriyle başa çıkmalarına yardımcı olan ‘genetik bir imzaya’ sahip insanların yüzdesi son derece küçük ve bu yüzden hiç kimse, sigara içmeye devam etmek amacıyla bu tezi bir bahane olarak kullanmamalı” diyor.