Asteroit Yüzeyindeki Sıcaklıkların En Yüksek Çözünürlüklü Ölçümü

NASA’nın 2026 yılında ziyaret etmeyi planladığı Psyche asteroidinden yayılan milimetre dalga boylarının yakından incelenmesi sonucunda, söz konusu cismin ilk sıcaklık haritası çıkarılarak cismin yüzey özelliklerine yönelik yeni tespitler yapılmış. Beş gün önce The Planetary Science Journal bülteninde aktarılan yeni bulgular, bazılarına göre talihsiz bir ön gezegenin çekirdeğine ait büyük bir parça olan bu olağandışı cismin kökenine yönelik gizemi çözmeye bir adım daha yaklaşılmasını sağlıyor.

Milimetre dalga boyundaki yayılımlar, uzayda dönerek giden Psyche asteroidinin sıcaklığını ortaya çıkarıyor.

Psyche, çörek biçimindeki asteroit kuşağında Güneş’in etrafında dönüyor. Dünya ile Jüpiter arasında yer alan bu bölge, çapları 10 metreden 946 kilometreye kadar değişen bir milyondan fazla kayalık cisim barındırıyor.

200 kilometreden fazla çapıyla Psyche, M-Tipi asteroitlerin en büyüğü. Bu esrarengiz asteroit sınıfının metal yönünden zengin olduğu ve bu yüzden Güneş Sistemi oluştuğu esnada parçalanan ön gezegenlerin çekirdeklerine ait parçalar olabilecekleri düşünülüyor.

California Teknoloji Enstitüsü’nde gezegen bilim ve gökbilim yardımcı profesörü olan baş yazar Katherine de Kleer, “Gezegensel cisimlerin kaynaşıp birbiriyle çarpıştığı ve bu sırada da Güneş etrafındaki yörüngelere yerleştiği Güneş Sistemi’nin ilk zamanları, şiddetli olayların yaşandığı bir yermiş” diyor. “Söz konusu cisimlerin çekirdeklerine, manto tabakalarına ve kabuklarına ait parçaların, günümüzde asteroit biçiminde devam ettiğini düşünüyoruz. Eğer bu doğruysa, gezegen benzeri cisimlerin çekirdekleri üzerinde doğruda çalışma yapmak için elimizde bulunan tek gerçek fırsat bu olabilir.”

Yazar: Robert Perkins/California Teknoloji Enstitüsü. Çeviren: Ozan Zaloğlu.