Bennu’nun Olağanüstü Pütürlü Yüzeyi, Yüksek Derecede Gözenekli Kayalardan Kaynaklanıyor

OSIRIS-REx uzay görevinde çalışan bilim insanları, Bennu'dan numune almanın sahilde yürüyüş yapmaya bezeyeceğini düşünmüşler. Fakat şaşırtıcı derecede pütürlü yüzeyin aslında zorlu bir arazi olduğu ortaya çıkmış. Fotoğraf: NASA/Goddard/Arizona Üniversitesi

Bilim insanları, Bennu asteroidinin yüzeyinin bol miktarda ince kum ve çakıl barındıran kumlu bir sahil gibi olduğunu düşünmüş. Böyle bir yüzey, numune toplamak için mükemmel bir yer olurdu. Dünya yörüngesinden yapılan önceki teleskop gözlemleri, asteroidin yüzeyinde ince regolit adı verilen ve birkaç santimetreden küçük olan çok sayıda ince taş bulunduğunu akla getirmiş.

Fakat NASA’nın Arizona Üniversitesi öncülüğünde yürütülen OSIRIS-REx asteroid numune getirme görevi 2018’in sonlarında Bennu’ya ulaştığında, görev takımı iri kara parçalarıyla kaplı bir yüzeyle karşılaşmış. İnce regolitlerin görülememesiyle oluşan şaşkınlık, bilim insanlarının iri kayaları ince regolitlere dönüştürebilen süreçlere yönelik kanıtları gözlemlemesiyle daha da şaşırtıcı bir hal almış.

Nature bülteninde yayımlanan ve görev takımının üyesi Saverio Cambioni öncülüğünde yürütülen yeni araştırmada, gizemin çözülmesi için makine öğrenimi ve yüzey sıcaklığına ilişkin veriler kullanılmış. Araştırma yürütüldüğü sırada Arizona Üniversitesi Ay ve Gezegen Laboratuvarında yüksek lisans öğrencisi olan Cambioni, şimdi Massachusetts Teknoloji Enstitüsü Dünya, Atmosfer ve Gezegen Bilimleri Bölümünde doktora sonrası araştırma görevlisi. Cambioni ve meslektaşları, nihayetinde yüzeydeki bu şaşırtıcı ince regolit eksikliğinden, Bennu’nun yüksek oranda gözenekli kayalarının sorumlu olduğunu keşfetmiş. Bulgular Nature bülteninde sunuldu.

Yazar: Mikayla Mace Kelley/Arizona Üniversitesi. Çeviren: Ozan Zaloğlu.