Bilim İnsanları Farelerdeki Madde Bağımlılığı Hakkındaki Anıları Silmeyi Başardı!

Bir madde bağımlısını tedavi etmenin kilit noktası, onun tekrar bağımlı olduğu maddeye dönmesini engellemektir. Ancak bu süreç doktorlar için de hastanın ailesi için de ve tabii ki hasta için de son derece zordur. Özellikle metamfetamin ve kokain gibi pskikostimulant ilaçlara bağımlı olanların beyni, tedaviden kıs bir süre sonra ilacın etkisini hatırlar ve tekrar onu kullanmak ister, hasta ise buna karşı koyamaz. Şimdi ise Florida Üniversitesi’nden bir grup bilim adamı hafızayı silmeyi başardı ve çalışmaları Molecular Psychiatry dergisinde yayınlandı.

Hafıza silme biraz korkunç gelebilir ancak araştırmacıların incelemelerinde metamfetaminin beynin hafıza ile alakalı olan sinir hücreleri ile etkileşimde bulunduğunu gördü. 2013 yılında yapılan bir araştırmada, pskikostimulant ilaç kullanımından sonra oluşturulan hafızaların normalde oluşturulanlardan daha farklı olduğu görülmüştü. Normal anıların oluşmasında aktin proteini görev yaparken, metamfetamin kullananlarda amfetamin maddesi anı oluşumu için kullanılıyordu.

Yeni yürütülen araştırmada ise bilim insanları aktine yardımcı olan “nonmuscle miyozin IIB” isimli molekül keşfettiler. Ekibin ürettiği “Blebbistatin” isimli ilaç bu molekülün yıkımını sağlıyor, böylece aktin düzenli çalışamıyor ve psikoaktif ilaçlar hakkındaki anılar silinmeye başlıyor. Şimdilik ilaçlar sadece o anıları yok edebiliyor. Tek doz kullanımda psikoaktif ilaçlara dair olan anılar 30 gün boyunca yok edilebiliyor.

Bunu insanlar üzerinde denemek için ekibin daha fazla zamana ihtiyacı var ve ilaç henüz deneylerin ilk aşamalarında. Belki de bu ilaç insanlar üzerinde hiç kullanılmayacak, pazarlara düşmeyecek. Belki de, madde bağımlılığı tedavilerinin vazgeçilmezi olacak.

1. uyguladıkları yöntemin işe yarayacağını sanmıyorum çünkü yaptıkları şey hafızayı silmek. bu ne demek oluyor düşünün; siz bir kokain bağımlısısınız ve 1 hafta önce size bunu unutturmak için hafızanızı silmişler, frontal lobunuzun kıvrımları hayata isyan ediyor çünkü başka doz almamışsınız. ama siz bunu bilmiyorsunuz, tek bildiğiniz sebepsiz melankolik haliniz. bu, kişinin uygulamadan haberi olduğunda torbacı bulup tekrardan kokain içmesine sebep olur, eğer kişinin haberi yoksa intihara bile yol açabilir, çoluk çocuğunuz varsa ve sosyal yaşantınızdan memnunsanız şanslıysanız bunlarla zaman geçirmekle ve aşırı yemekle beyniniz açığı kapatmaya çalışır. yapılması gereken ise bu süreçte frontal lobda, kişinin kokaine ihtiyaç duymasına neden olan reseptör eksikliğini de tamamlamaktır.