Maryland’in Manyetik Raylı Tren Sistemi İlk Hibesini Aldı

Yüksek hızlı trenler ABD’nin tarihi boyunca şeker misali hayaller olarak hafızalarda yer etmişti; düşünmesi tatlı ancak ilk temasta dağılan bir şeker. Bu hayallerden en tatlısı, dünyanın başka yerlerinde birçok örneği bulunan (Japonya’daki 600 km/s hıza ulaşabilen tren gibi) manyetik raylı trenlerdi. Sonunda ABD’deki hızlı trene yönelik arzular, manyetik trenlere yapılacak yeni yatırımlarla gerçeğe dönüşecek gibi duruyor.

Cumartesi günü Maryland valisi Larry Hogan’ın yaptığı açıklamaya göre eyalet, Baltimore ile Washington D.C. arasında yapılması planlanan bir süper iletken manyetik tren hattının fizibilite çalışmaları için Birleşik Devletler Ulaştırma Departmanı’ndan 27,8 milyon dolarlık bir hibe almış durumda.

Washington D.C. ile Baltimore arasındaki mesafe şu anda kullanılan ulaşım araçlarıyla şöyle sürelerde katedilmekte: Arabayla yaklaşık 1 saat, gezici trenle 1 saat 15 dakika ve en hızlı seçenek olan Acela Express treniyle 40 dakika. Yapılması planlanan manyetik raylı tren ise bu mesafeyi sadece 15 dakikada katedebilecek.

Hogan yaptığı açıklamada şu ifadeleri kullandı: “Baltimore ile Washington D.C. arasındaki mesafeyi 15 dakikada katedebilecek bir tren yalnızca bu şehirleri değil, aynı zamanda tüm eyaletin ulaşım anlayışını değiştirecek bir yenilik. Elde ettiğimiz hibe, bu ulaşım vasıtası üzerinde yapacağımız çalışmalarda bize oldukça katkı ve kolaylık sağlamanın yanında, bu yöntemi ekonomik bir şekilde geliştirmemize de olanak sağlayacak.”

27,8 milyon dolarlık tutar fazlaymış gibi görünebilir. Ancak bu tutarın yapılacak toplam yatırımların yanında göldeki bir damla gibi kaldığını söylersek yanlış olmaz. Hogan ve bu projeye liderlik yapan Baltimore-Washington Rapid Rail Group, özel sektörden ve Japon hükûmetinden gelecek yardımlarla projeyi tamamlayabileceklerini düşünüyorlar. Japonya hâlihazırda bu tren sistemini kullanmakta ve projenin beklenilen 9,75 milyar dolarlık maliyetinin yarısını karşılamaya söz vermiş durumda. Ayrıca ABD’ye bu trenin lisansını da ücretsiz olarak verecek.

Manyetik raylı trenler, tren raylarının üstünde süzülerek ilerliyorlar. Raylarda bulunan mıknatıslar trenin havada kalmasını ve trenin ilerlemesini sağlıyor. Trenle ray arasında temas olmamasından dolayı, bu teknolojiyi kullanan trenler, rotaları üzerinde akılalmaz hızlarda ilerleyebiliyorlar. Acela gibi teoride 241 km/s hızla ilerleyebilen başka yüksek hızlı tren seçenekleri de bulunmakta ancak genelde bu tahminler teoride kalıyor. Acela normal bir seferde genelde 100 km/s ortalama hızla seyahat ediyorlar.

Manyetik raylı trenlerde seyahat etmek son derece hızlı ve konforlu ancak bu gibi olumlu yanları teknolojinin olumsuz yanları olmadığı anlamına gelmiyor. Bu trenler şu ana kadar birkaç kazaya karışmış durumdalar ve teknolojinin kendisi de oldukça pahalı. Tamamen yeni bir altyapının gerektiği durumlarda teknoloji o kadar pahalıya patlıyor ki bu konuda politikacıları bir araya toplamak imkansız hale geliyor. 2011 yılında Başkan Yardımcısı Biden, altı yıl içinde ABD’nin hızlı trenlere 53 milyar dolarlık bütçe ayıracağı sözünü vermişti. 2009 ve 2014 yılları arasında ABD, hızlı trenler için sadece 11 milyar dolarlık bir yatırım gerçekleştirmiş durumda ki, bu da sözü verilen 53 milyar dolarlık yatırımın yanından bile geçememekte.

Popular Science olarak 1973 yılından bu yana manyetik raylı trenler hakkında çeşitli yazılar yazmaktayız. Bugüne kadar Atlas Okyanus’unu geçmekte kullanılacak, uzaya gitmekte kullanılacak ve manyetik arabalarda kullanılacak projeler gördük. Baltimore ve Washington D.C. arasındaki trene gelince; bir yerlerden başlamak için güzel bir fırsat.

Bunları da okumak isteyebilirsiniz...

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir