Bilim İnsanları Kuyruklu Yıldıza İnen Uzay Aracı Philae’yi Aramayı Bıraktı

Kasım 2014’te Philae’nin, bir kuyruklu yıldıza inen ilk uzay aracı olması umuluyordu. Ama ne yazık ki, Avrupa Uzay Ajansı’nın (ESA) umduğu kadar yumuşak bir iniş olmadı. Aslında iniş daha çok bir çarpışmaydı. Bilim insanları neredeyse iki yıldır, ne Philae’nin tam olarak nereye indiğini bulabildiler ne de mürettebatsız uzay aracı ile sağlıklı bir iletişim kurabildiler.

Bu sabah, ESA kayıp uzay aracını bulmaktan ve yeniden çalıştırmaktan resmen vazgeçti. 67P/ Churyumov-Gerasimenko adlı kuyruklu yıldız, Güneş’ten uzaklaşıyor ve yörüngesinden dolayı, üzerindeki Philae’nin sistemlerini çalıştıracak güneş ışığı da gitgide azalıyor. Philae’yi araştıran iletişim birimleri enerji kazancı için kapatılacak. Uzay aracı 9 Temmuz 2015’ten beri sessiz.

Bir kuyruklu yıldıza ilk “yumuşak iniş”. Yukarı zıpla… Aşağı zıpla… Tekrar yukarı zıpla!

Berbat inişe rağmen Philae, bilim insanlarına bazı değerli dersler vermeyi başardı. Organik moleküller keşfetti, kuyruklu yıldızın iç yapısını analiz etti ve bazı kuyruklu yıldızların iniş alanlarının göründüğünden daha yumuşak olduğunu gösterdi.

Rosetta yörünge aracı, birkaç ay daha kuyruklu yıldızı araştıracak ve muhteşem fotoğraflar çekmeye devam edecek. Daha sonra 30 Eylül’de, alışılmadık ölçülerde ve yüksek çözünürlüklü fotoğrafları çekilen kuyruklu yıldıza bilerek çarptırılacak olan yörünge aracı, Philae’ye katılacak.

Niyazi Tanyıldız