Bilim İnsanları Nesli Tükenen Bir Kuşu Geri Getirmek İstiyor!

341_Great_Auk

Kendilerini, nesli tükenmiş veya tükenme tehlikesinde olan hayvanların genetik yapılarının kurtarılmasına adayan bir örgüt soyu tükenmiş bir su kuşu olan “great auk” un ölümden geri getirilebileceğini düşünüyor.

Orta büyüklükte bir penguenin boyutlarına ve görünüşene sahip olan “great auk” İngiliz kıyılarının nadir ve değerli deniz kuşu olmaları nedeniyle yüzlerce yıl süren avcılık oyunlarının bir parçası olup 19. yüzyılın ortalarında soyları tükenmiştir.

“Great auk” fosillerinden ve korunmuş organlarından DNA dizilerinin elde edebileceğini savunan bu çalışma gurubu, büyük su kuşunun canlandırıp geri dödürebileceklerinden eminler. Elde edilen DNA nın gerekli genetik modifikasyonlar sonrası “great auk” un en yakın akrabası olan “Razorbill” ile döllenmesi sonucu embriyo oluşturacakları belirtildi. İngiliz gazetesi “The Telegraph” a göre, bilim insanlarının daha sonra bu embriyoyu uygun büyüklükte bir kuşa yerleştirilmesi ile yumurtadan “Great auk” çıkacağını belirtildi.

Nesli tükenmiş canlıların geri döndürülmesini amaçlayan bu yeni biyoloji anlayışı, uçamayan denizkuşlarını kapsayan tartışmalarda bu tür grupların yer almasının teknik anlamda canlandırma çalışmalarına güven vermektedir.

Bu grup soyu tükenmiş ve tükenmekte olan canlıların bir listesine sahipler. Bu listede soyu tükenniş olan canlıların geri getirilmesi veya vahşi doğada genetik olarak destek sağlayabilecekleri canlıların her biri için yapılabilecekleri bilgiler yer almaktadır.

Bu organizasyon bilim insanlarından oluşsa bile yine de dikkatli olmalıyız. Tekrar canlandırılması planlanan bir tür daha önceden var olmuş olsa da mevcut ekosistem için ileriki dönemde bir tehlike oluşturabilir. Bu canlandırma ve geri getirme organizasyonunun misyonu, yok olan türleri klonlamak ve vahşi doğaya salarak biyoçeşitliliği geliştirmek olsa da bunun çok dikkatli bir şekilde yapılması gerekmektedir.

Sözü edilen organizasyon nesli tükenen hayvanları canlandırabilir veya mevcut canlıları genetik değişime uğratabilir fakat diğer tafraftan diğer canlılara zarar verebileceği gibi yeniden hayat bulan bu hayvanlar ekosistemdeki orijinal türleri ele geçirebilir. Soyu tükenmiş hayvan listesinde yer alan tüylü mamutun günümüz dünyasına nasıl uyum sağlayacağını tahmin etmek ise oldukça zor. Aynı durum bu listede yer alan diğer türler için de geçerli.

Göker Külüşlü