Bu Yeni Molekül, Nezle Tedavisi Haline Gelebilir

Vay be, tam da şimdilerde nezle oluyorduk.

Yıl oldu 2018 ama hâlâ nezleyle uğraşıyoruz. Ancak eğer şanslıysak, bu durum fazla uzun sürmeyebilir.

İngiltere’deki araştırmacılar yeni bir molekül geliştirdiler ve bu molekül, hastalığın insan hücreleri içinde çoğalmasından sorumlu olan virüsleri engelliyor; üstelik, eğer yapılacak olan ek testler ile bu bileşenin güvenli olduğu onaylanırsa, karşımızda düşünülemez olan bir şey; yani bir tedavi duruyor olabilir.

Elbette adına nezle diyebiliriz ancak bu isim, hastalığı fazla basite indirgiyor; çünkü boğazınızı, göğsünüzü, burnunuzu ve sabrınızı ele geçirmek için daima rekabet eden 200’den fazla farklı virüs türü bulunuyor.

Aslında bu viral çeşitlilik, bilim insanlarının nezle için tek bir aşı geliştirme konusunda hiçbir zaman başarılı olamamalarında büyük pay sahibi; ancak Imperial College London Üniversitesindeki araştırmacıların önderlik ettiği yeni yaklaşım, belirtilerin yanında hastalığı da tedavi edebilen bir ilaca zemin hazırlayabilir.

Takımın keşfettiği ve kod adı IMP-1088 olan yeni bileşen, sayıları ve çeşitleri fazla olan bu virüsleri (çoğu rinovirüs türüdür ve yaklaşık 160 tane bilinen çeşidi vardır) kovalamak yerine, virüslerin ihtiyaç duyduğu bir şeye; yani sizin hücrelerinize odaklanıyor.

IMP-1088 (sarı renkli), insan NMT’sini (mavi renkli) durduruyor ve virüs kapsitinin (yeşil renkli) montajını önlüyor (Imperial College London)

Virüsler, konağın içinde çoğalmak için; N-miristoliltransferaz (NMT) adı verilen ve insan hücrelerinde bulunan bir proteini gasp ediyorlar. Daha sonra bu proteini kullanarak, kendi genetik yapılarını korumak amacıyla bir kapsit (kabuk) inşa ediyorlar.

Takım üyesi ve hücre biyoloğu Roberto Solari, The Guardian gazetesine şöyle söylüyor: “Virüsler kendilerini çoğaltmak için konağı gasp ediyorlar”

“Bu enzim, virüslerin gasp ettiği konak enzimlerinden biri.”

Bu gasp davranışı, rinovirüse özgü bir şey değil. Protein, diğer patojenleri ve parazitleri de çekiyor. Bunlar arasında insanlardaki sıtma paraziti olan Plasmodium falciparum da yer alıyor.

Aslında takım üyeleri, P. falciparum’un NMT’yi gasp etmesini engellemenin yollarını araştırırken, yeni bileşen IMP-1088’in moleküler yapısını keşfetmişler. Bileşen, virüslerin proteine bağlanmasını ezici bir güçle engelliyor.

Bilim insanları daha önce bu tür NMT durdurucularını araştırmışlar ancak bu seviyede bir kuvvetle daha önce hiç karşılaşmamışlar.

Takıma göre IMP-1088, virüslerin hücre proteinlerimizi gasp etmesini engelleme bakımından daha önceki denemelerden 100.000 kata kadar daha etkili durumda. Araştırmacılar bu durumun, virüslerin çoğalmasının ve bulaşmasının “tamamen önlenmesine” yol açtığını söylüyorlar.

Bu sonuçlar şimdiye kadar sadece laboratuvar ortamında gösterilmiş; bu yüzden kanıtlanmış bir nezle tedavisi bulunmuyor.

Ancak iyi haberlere göre, araştırmada şimdiye kadar IMP-1088’in insan hücreleri için zehirli olmadığı görülmüş (hücre durdurucuları bazen zehirli olabiliyor); yani, iki yıl gibi erken bir zamanda başlayabilecek olan muhtemel insan deneylerinde çok ümit verici bir adayımız var.

Araştırmacılar şimdilik hâlâ erken olduğunu söyleyip uyarıyorlar.

“Hayvanlarda herhangi bir çalışma yapmadık, belli ki insanlarda da yapmadık, bu yüzden bu bileşenin hayvanlarda zehirli olup olmadığını resmî olarak söyleyemem” diyor Solari.

“Bunun bir ilaç haline gelmesi için önümüzde hâlâ uzun bir yol var.”

Öyle bile olsa, takım, şimdiden IMP-1088’in solunabilen bir türünü yapmanın yollarını araştırıyor; bu sayede bileşen, bir hastanın akciğerlerine mümkün olduğu kadar hızlı şekilde girebilir ve virüsün çoğalmasını durdurabilir.

Buna ek olarak, eğer bileşenin güvenli olduğu gösterilirse, rinovirüsün komplikasyon meydana getirdiği astım ve kistik fibroz gibi diğer hastalıklarda da bu tedavi uygulanabilir.

Tekrar söylemek gerekirse, herhangi bir şeyden emin olmak için daha fazla test yapılmasını ve testlerin sonuçlarını beklemek zorundayız. Fakat bu yıl bir nezle göğüslemiş olan milyonlarımız hatta milyarlarımız için, buradaki inanılmaz potansiyeli görüp de biraz heyecanlanmamak zor.

Bulgular Nature Chemistry bülteninde sunuldu.

Nezle veya Gribi Yenmenize Yardımcı Olabileceği Kanıtlanmış 8 Şey