COVID-19: Enfeksiyonla Savaşan İnsan Genleri

SARS-CoV-2 virüs parçacıklarının geçirimli elektron mikroskobu altındaki görüntüsü. Görüntü: NIAID

Sanford Burnham Prebys Tıbbi Keşif Enstitüsü’nde çalışan bilim insanları, COVID-19’a sebep olan SARS-CoV-2 virüsünün enfeksiyonuyla savaşan bir takım insan geni belirlemiş. Hangi genlerin virüs enfeksiyonunu kontrol etmeye yardımcı olduğunu bilmek, araştırmacıların hastalığın şiddetini etkileyen unsurları anlamasına ve muhtemel tedavi seçeneklerinin ortaya çıkmasına yardımcı olabilir. Söz konusu genler, vücudun ön cephedeki virüs savaşçıları olan interferonlar ile ilişkili. Çalışma Salı günü Molecular Cell bülteninde yayımlandı.

Çalışmanın baş yazarı ve Sanford Burnham Prebys Tıbbi Keşif Enstitüsü Bağışıklık ve Patojenez Programı başkanı olan Profesör Sumit K. Çanda, şöyle aktarıyor: “Enfeksiyona karşı güçlü veya zayıf yanıtı neyin yönlendirdiği de dahil olmak üzere, SARS-CoV-2’ye verilen hücresel tepkileri daha iyi anlamak istedik. Virüsün işgal ettiği insan hücrelerinden nasıl faydalandığına ilişkin yeni tespitler yaptık. Fakat en uygun antiviral ilaçların geliştirilmesi için halen virüsün zayıf noktasını arıyoruz.”

Salgın başladıktan kısa süre sonra hekimler, SARS-CoV-2’ye verilen zayıf interferon yanıtının bir takım ağır COVID-19 vakalarıyla sonuçlandığını keşfetmişler. Bu bilgi, Çanda ve ortaklarını interferonlarca tetiklenen insan genlerini aramaya itmiş. İnterferon uyarımlı genler (ISG) şeklinde bilinen bu genler, SARS-CoV-2 enfeksiyonunu kısıtlamak üzere harekete geçiyor.

2002 ile 2004 arasında ölümcül fakat nispeten kısa bir salgına yol açan SARS-CoV-1 virüsüne yönelik verilere dayanan ve bu virüsün SARS-CoV-2’ye olan benzerliğini bilen araştırmacılar, COVID-19’da virüs çoğalımını kontrol eden ISG’leri belirlemek üzere laboratuvar deneyleri geliştirmişler.

“SARS-CoV-2 enfeksiyonunu 65 ISG’nin kontrol ettiğini bulduk” diyor Çanda. “Bunlar arasında virüsün hücrelere giriş kabiliyetini kısıtlayan genler, virüsün can damarı olan RNA’nın üretimini baskılayan genler ve virüsün birleşmesini engelleyen bir gen kümesi yer alıyor. Çok ilginç olan başka bir şey ise, bazı ISG’lerin mevsimsel grip, Batı Nil ve (AIDS’e yol açan) HIV gibi alakasız virüslerde de kontrol sergilemesiydi.”

Çalışmanın birinci yazarı ve Çanda’nın laboratuvarında doktora sonrası araştırma görevlisi olan Laura Martin-Sanço, “Hücre için bölmede hem SARS-CoV-1’in, hem de CoV-2’nin çoğalmasını engelleyen sekiz ISG’nin protein paketlemekten sorumlu olduğunu belirledik” diyor. “Bu durum, virüs enfeksiyonunun temizlenmesinde bu savunmasız bölgeden faydalanılabileceğini akla getiriyor. Bunlar önemli bilgiler fakat virüsün biyolojisi hakkında hâlâ daha fazla şey öğrenmemiz ve bu ISG’lerdeki genetik değişkenliğin, COVID-19 şiddetiyle bağlantı gösterip göstermediğini araştırmamız gerekiyor.”

Sanford Burnham Prebys Tıbbi Keşif Enstitüsü. Ç: O.