Derin Nefes Almak

Yorulduğumuzda, sıkıldığımızda, stres içerisinde olduğumuzda derin bir nefes alma isteği oluşur. Belli ki duygusal durumlarla alakalı bir eylem ancak bilim insanları henüz nedeni hakkında emin değil. Bu konu hakkında ortaya atılmış birçok teori var ancak Nature dergisinde yayımlanan bir çalışma bu eylemin nörobiyolojik sürecini açıklıyor.

Derin nefes aldığınızda ciğerleriniz normaldekinin iki katı fazla gerilir. Bu gerilme akciğerlerin düzgün çalışmasına yardımcı oluyor. Araştırmayı yürüten ekipten olan nörobiyolojici Jack Feldman ise derin nefes alınmamasının ciğerlerin işlevine son verebileceğini söylüyor.

Beyin bir saatte ciğerlere birçok kez derin nefes alma uyartısı yolluyor. Ancak bunun tam nedeni bilinmiyordu. UCLA’dan olan bu ekip ise beynin nefes alma ile alakalı bölgesini incelemeye karar verdi. Fareler üzerinde yaptıkları araştırmalarda beyindeki soluk alıp verme ile alakalı bölgede bazı kimyasallarla karşılaştılar. Bu kimyasallardan bazılarının bu bölgedeki sinir hücrelerinin iletişimi ile ilişkili olduğu düşünüldü.

Ardından bazı kimyasallar üzerinde oynama yapan bilim insanları bunların derin soluk alıp verme ile alakalı olduğunu gördü. Aynı kimyasallar insan beyninde de bulunuyor ve bunların bizde de derin nefes alışıyla alakalı olduğu düşünülüyor. Ayrıca insanda, derin nefes alışının psikolojik olarak kişiyi rahatlattığı, stres sorununa çözüm getirdiği de gözlemlendi.

Araştırmayı gerçekleştiren ekip yine de duygusal açıklamalardan şüpheli. Bazı araştırmalar derin nefes almayı sosyal iletişim için önemli olduğunu dahi iddia ediyor. Ekibin sonraki hedefi ise bu iddialara açıklık getirmek olacak.