Kronik Stres Beyninize Zarar Veriyor!

Uzun süreli stresin vücut üzerine birçok etkisi vardır, kadında ya da erkekte olsun kas sorunlarına, kardiyolojik problemlere ve hatta üreme problemlerine neden olabilir. Journal of Neuroscience dergisinde yayımlanan bir araştırmada ise araştırmacılar fareler üzerinde yaptıkları deneyde stresin beyni nasıl yiyip bitirdiğini gözlemledi.

Deneyde, farelerin kafeslerine periyodik olarak sinirli fareler konuldu ve bu şekilde üzerinde deneme yapılan fareler strese maruz bırakıldı. 6 günlük sürecin ardından, denek fareler daha önce avuçlarının içi gibi bildikleri labirenti unutmuştu. Ancak strese maruz bırakılmayan fareler 6 günün ardından labirenti hatırlıyordu. Denek farelerin yaşadığı travma 4 hafta sonra da etkisini göstermeye devam etti. Fareler hala köşelere çöküyordu ve bu da farelerde depresyonun en büyük belirtisiydi.

Ekibe göre stres, farelerde hafıza ve yer bulma ile ilgili beyin bölgelerine zarar veriyor. Kanıtlar ise alakalı beyin bölgelerinde bağışıklık sistemine ait olan makrofaj hücreleri bolca bulunduğunu gösterdi. Bu hücreler, beynin hafıza ve lokasyon ile alakalı bölgesinde hücre üremesini engelliyordu.

Yani stres, vücudun ürettiği bağışıklık sistemi elemanlarının, vücudun yönetim merkezine saldırmasına neden oluyor. Ekip bu durumu engellemek için farelere belli dozlarda ilaç verdi. Neticede beyninde makrofaj sayısı azalan farelerin depresyonu atlatması daha kısa sürdü. Bu da stresin, bağışıklık sistemi ile beyni etkilediğini bir kez daha kanıtladı.

Buna benzer birçok çalışma daha var ancak bu çalışma bağışıklık sistemi, beyin, hafıza ve stres dörtülüsünü ilk kez bir araya getirdi. Ayrıca bu problemin ilaçlarla da çözülebileceğini bir kez daha gözler önüne serdi.