Doğal Kan Hücrelerini Taklit Eden Yapay Kan Hücreleri

Istock

Bilim insanları; elastikiyet, oksijen taşınımı ve uzun dolaşım süreleri gibi doğal kan hücrelerinin iyi özelliklerini taklit eden, yapay kırmızı kan hücreleri geliştirmeye çalışmışlar. Fakat şimdiye kadar çoğu kırmızı kan hücresinde, doğal hücrelerde bulunan bir veya birkaç önemli özellik olmuş. Şimdiyse araştırmacılar, doğal hücrelerin tüm kabiliyetlerine sahip olan ve birkaç tane daha özelliği bulunan yapay kan hücreleri üretmişler.

Kırmızı kan hücreleri, oksijeni akciğerlerden alıp vücut dokularına ulaştırıyor. Disk şeklindeki bu hücreler, milyonlarca hemoglobin molekülü (oksijene bağlanan, demir içeren bir protein) içeriyor. Kırmızı kan hücreleri, ufak kılcal damarlardan geçmelerine ve sonrasında eski hallerine dönmelerine olanak sağlayan yüksek bir elastiklik sergiliyor. Bu hücreler ayrıca, yüzeylerindeki proteinler sayesinde bağışıklık hücreleri tarafından yutulmadan kan damarlarında uzun süre dolaşabiliyorlar. Bu yeni çalışmadaki bilim insanları ise, doğal hücrelere benzer nitelikleri bulunan fakat ayrıca tedavi amaçlı ilaç iletebilen, manyetik hedefleme yapabilen ve toksin tespit edebilen yapay kan hücreleri oluşturmak istemişler.

ScienceDirect