Dünya Çapındaki Yabancı Türler, 2050 İtibarıyla Yüzde 36 Artacak

Esasen Afrika'da bulunan Mısır kazı (Alopochen aegyptiaca), artık Orta ve Batı Avrupa'ya yerleşmiş durumda. Tim Blackburn, UCL

Yabancı (yerli olmayan) türlerin; özellikle de böceklerin, eklembacaklıların ve kuşların sayısının, 2005 ile karşılaştırıldığı zaman bu yüzyılın ortasında küresel çapta %36 artması bekleniyor.

Global Change Biology bülteninde yayımlanan yeni çalışma, Avrupa’ya 2.500 civarı yabancı türün geleceğini de tahmin ediyor. Bu oran, kıta için 45 yıllık zaman döneminde %64’lük bir artışa tekabül ediyor.

Almanya Senckenberg Biyoçeşitlilik ve İklim Araştırmaları Merkezi’nin önderliğinde çalışan araştırma takımı, daha katı biyogüvenlik düzenlemeleriyle birlikte bu sayıları azaltmanın mümkün olmasını umuyor.

Yabancı türler, dünyada doğal olarak ortaya çıkmadıkları yerlere insanlar tarafından taşınan türlere deniyor. Derlenen son kapsamlı kataloğun tarihi 2005 itibarıyla, böyle 35.000’den fazla tür olduğu kaydedilmiş. Bu yabancılardan bazıları istilacı hale gelebiliyor ve ekosistem ile ekonomilere zarar veren etkiler meydana getirebiliyorlar. Yabancı türler, hayvan ve bitkilerin yok olmasında ana etmenlerden bir tanesini oluşturuyor.

College London Üniversitesi Biyoçeşitlilik ve Çevre Araştırmaları Merkezi ile Londra Hayvanbilim Derneği Hayvanbilim Enstitüsü’nde çalışan ortak yazar Profesör Tim Blackburn, şöyle söylüyor: “Çalışmamızda, yabancı türlerin önümüzdeki onlarca yıl içerisinde ekosistemlere yüksek oranlarda eklenmeye devam edeceğini tahmin ediyoruz. Bu durum, biyoçeşitlilikte zararlı değişimlere ve yok oluşa katkı yapabileceği için endişe verici”

“Fakat bunu çaresiz bir şekilde seyretmeyeceğiz: Bu sorunla mücadelede küresel ve uyumlu bir çaba gösterilirse, gidişatı yavaşlatmak veya tersine çevirmek mümkün olur.”

College London Üniversitesi. Ç: O.