Dünyada Kaç Tane Ağaç Var?

İklim değişikliğine karşı en büyük dostumuz ağaçlar ancak onların da ne kadar büyük bir dost olduğunu tam olarak bilmiyoruz. Uzay tabanlı yeni bir teknoloji bu sorunun yanıtını arıyor.

Uluslararası Uzay İstasyonuna yerleştirilecek ve göreve başlayacak olan GEDI (Global Ecosystem Dynamics Investigation – Küresel Ekosistem Dinamikleri Araştırması) sistemi, NASA tarafından hazırlanan ve Dünya’nın ormanlarına ilk defa üç boyutlu olarak bakmamıza imkân verecek bir proje.

Uzay teknolojisinde görülen bunca gelişmeye rağmen hala yaşadığımız gezegende ne kadar canlı madde olduğunu bilmiyoruz. Canlıların çoğunu ağaçların oluşturduğu açık. Ormanların azalmasının atmosferdeki karbondioksit oranını direkt olarak etkilediğini de biliyoruz.

Bu yüzden GEDI tarafından toplanan bilgiler iklim değişikliğinin dinamiklerini anlamamız için çok değerli olacak.  GEDI üzerinde bulunan sensörler dünyadaki bitki örtüsünü ve nasıl değiştiğini algılayacak. Örneğin orman yangınları, fırtınalar ve ormancılık nedeni ile kaybolan ağaçlar yüzünden atmosfere ne kadar karbon salındığını öğreneceğiz. Gökyüzündeki gözümüz, geleceğimiz için nöbete başlıyor…