Dünyanın En Büyük Uzaylı Avı Projesi Gizemli Bir Yıldıza Yöneldi

image

Bilim insanları, bunun çok da muhtemel olmadığını bilseler bile, KIC 8462852 adlı (diğer adıyla “Tabby Yıldızı”) yıldızdaki olası uzaylı yaşamı araştırmak için en güçlü ekipmanları kullanmaya başladılar. Tabby Yıldızı, ara sıra yüzde 22 kadar fazla bir oranda sönükleşiyor. Böylesine çarpıcı bir tutulmaya neyin sebep olabildiği konusunda hiçbir iyi açıklama yok. Jüpiter boyutundaki bir gezegen bile, bunun sadece küçük bir kısmını engeller. Şu an bulunan en iyi açıklama, çok büyük bir kuyrukluyıldız ailesi olabileceği, fakat bu bile tam olarak uygun değil; bilim insanları, eğer durum buysa, Tabby Yıldızı’ndan gelen kızılötesi (ısıl) ışınlardan daha fazla görmeyi umuyorlar. Penn State Üniversitesi gökbilimcisi Jason Wright, yıldızdan gelen ışığı toplamak amacıyla uzaylılar tarafından inşa edilmiş devasa bir yapının, benzer bir engellemeye sebep olabilecek olduğunu ileri sürdü, fakat fazladan kızılötesi ışınımının olmaması, bu varsayımı da olası kılmıyor.

Tabby Yıldızı, herşeye rağmen evrendeki en gizemli yıldızlardan biri, bu yüzden amatör ve uzman gökbilimciler, gözlem aygıtlarını ona doğru doğrultuyorlar. Bölgede yaşayan muhtemel herhangi bir mega medeniyetten gelen ışık ve radyo iletişimi aradılar fakat şimdiye kadar sonuç elde edemediler. Şimdi ellerindeki bütün imkanları onun için kullanıyorlar. Yıldızın kâşifi Tabetha Boyajian, Breakthrough Listen projesiyle bir araya gelerek, bir uzaylı için şimdiye kadar yapılan en mükemmel arayışta KIC 8462852’nin etrafındaki radyo dalgalarını arayacak.

Breakthrough Listen, Silikon Vadisi girişimcisi olan Yuri Milner’ın 100 milyon dolarlık bebeği. Proje, West Virginia’daki Green Bank Teleskobu, Avustralya’daki Parkes Gözlemevi ve Çin’in dev uzaylı gözlem aygıtı FAST’in de içinde bulunduğu, küresel çapta çeşitli radyo teleskopları ile çalışıyor. Milner’ın takımı, akıllı yaşamı işaret edebilecek olan desenleri aramak amacıyla teleskoplarla bağlantı kuran ve eş zamanlı olarak milyarlarca farklı radyo kanalını tarayabilen bir teknoloji  geliştirdi.

Boyajian, Wright ve gökbilimci Andrew Siemion bu akşamdan başlayarak (son ikisi, Breakthrough Listen girişiminin üyeleri) KIC 8462852’nin etrafındaki uzaylı yaşamını dinlemek amacıyla Green Bank teleskobunu kullanacaklar. Gelecek iki ay, gece başına sekiz saat boyunca olmak üzere üç ayrı gece yıldızı gözleyecekler. Bu milyarlarca kanalın hepsini incelemek, biraz zaman alacak; en az bir ay.

Takım, ilk geceki gözleminde, diğer teknolojiler arasında cep telefonlarının ve uydu televizyonlarının çalıştığı frekansları kapsayan 1-12 gigahertz aralığını taradı. Siemion bir webcastte, taramaların “Bu gezegende sahip olduğumuz güçlü bir uçak gözetleme radarının enerjisi kadar güçlü bir sinyal ile, bir sinyal tespit etmek için yeterince hassas” diyor. “Eğer Tabby Yıldızı’nda gerçekten mevcutsa, bizimkinden daha gelişmiş olmayan bir teknolojiye karşı hassas olacağız.”

Eğer uzaylılar Tabby Yıldızı etrafında gürültülü bir şekilde yaşıyorsa, bu onları bulmak için sahip olduğumuz en iyi şans. Ancak, bu takımdaki bilim insanları bile bunun çok ama çok inanılmaz derecede ihtimal dışı olduğunu kabul ediyorlar. Uzaylı olayları olduğundan şüphelenilen geçmişteki olayların (titreyen yıldızlardan gelen şaşırtıcı derecede düzenli radyo atışları gibi), her zaman doğal açıklamalara sahip oldukları ortaya çıkmıştı. Uzaylılar her zaman en son varsayım olmalı, fakat takım, her ihtimale karşı Tabby Yıldızı’nı bir taramanın buna değeceğini düşünüyor.

Maalesef, uzaylı yaşamı arayışı, uzaylıların var olmadığını kanıtlama konusunda bir yönteme sahip değil; doğru yere, doğru zamanda, doğru dalga boylarında veya doğru desenlere bakmıyor olma ihtimalimiz her zaman var.

Siemion şöyle söylüyor: “Tabby yıldızı bir gizem olarak kaldığı ve muhtemel bir açıklamanın da (her ne kadar muhtemelen uzak olabilse de) yıldızın etrafındaki bölgede yaşayan gelişmiş bir medeniyetin bulunması olduğu sürece, SETI gözlemlerini yürüteceğiz. Bu kesinlikle SETI ile Tabby Yıldızı hikayesinin sonu değil.”

Bilim insanları, yıldızın gizemli ışıldamasına daha önce keşfedilmemiş hangi olgunun sebep olduğunu bulana kadar, uzaylılar, sahip olduğumuz en iyi açıklamalardan biri.

Çeviren : Ozan Zaloğlu