Hamilelik Sırasındaki Beslenme ve Yaşam Şekli, Bebeklerin DNA’sındaki Değişimlerle Bağlantılı

xusenru/Pixabay

Yapılan yeni bir çalışma, obezlik durumundaki hamile kadınların beslenme düzenlerini değiştirip daha fazla fiziksel faaliyet sergileyerek, bebeklerinin sağlık risklerini azaltabileceklerini gösteriyor.

Bugün PLosMed bülteninde yayımlanan araştırmada, gebeliğe bağlı şeker hastalığı (GBŞ) yaşayan annelerdeki yüksek glukozun etkisi ve bebeklerin DNA’sında meydana gelen değişimler inceleniyor.

GBŞ, obezlikte görülen bir yükselişle beraber dünya çapında daha sık hale geliyor ve hamilelik esnasında ya da doğum sırasında komplikasyon tehlikesini artırmanın yanısıra, çocuğun hayatının sonraki dönemlerinde metabolik hastalık tehlikesini de yükseltebiliyor. GBŞ’li annelerdeki yüksek glukoz seviyelerinin, gelişmekte olan ceninde epigenetik değişimleri tetiklediği (ceninin genetik planında meydana gelen ve gen faaliyeti işlevi gören kimyasal değişimler); bunların da çocuğun sağlığında olumsuz sonuçlar meydana getirebileceği öne sürülmüş.

Yeni çalışmada elde edilen sonuçlar, annelerde görülen GBŞ ve yüksek glukoz seviyelerinin, bebeklerin DNA’sında işlevsel değişim seviyesi ve kalıbındaki değişimlerle ilişkili olduğunu göstermiş. Dahası; beslenme ve egzersiz müdahalesinin, annelerdeki GBŞ ile bağlantılı olan bebeklerdeki bu metilasyon değişimlerini önemli oranda azalttığı bulunmuş. (DNA metilasyonu: Gen faaliyetini kontrol eden büyük bir epigenetik mekanizma.)

Southampton Üniversitesi. Ç: O.