Hawking’e Göre Yeni Bir Gezegeni Kolonileştirmek İçin Sadece 100 Yılımız Var

National Geographic’in yeni dizisinde Daedalus’un mürettebatı Mars’ı keşfediyor.
Mars’ta yaşamak kendi gezegenimizi iyileştirmekten muhtemelen daha zor. (NASA)

Stephen Hawking yine kıyamet tahminleri yapıyor. Saygın teorik fizikçi, eğer neslimizin tükenmesini istemiyorsak önümüzdeki yüz yıl içinde çok gezegenli bir tür haline gelmemiz gerektiğine dair insanlığı uyardı. Geçen yıl Hawking, Dünya’da muhtemelen 1000 yılımızın kaldığını söylemişti. Şimdiyse bu yeni ilhamın kaynağı, Hawking’in Mars’ı kolonileştirme hakkındaki yeni belgeselinin yakında çıkıyor olması gerçeği dışında belirsiz. Şüphesiz ki Dünya, iklim değişikliği, aşırı nüfus, salgın hastalıklar ve asteroid çarpması gibi büyük problemlerle karşı karşıya, ama gezegenimizden kaçmadan önce bunun hakkında bir saniye düşünelim. Tabi ki, bir asteroidin Dünya’daki tüm yaşamı ortadan kaldırma ihtimaline karşı, bir yerlerde bir destek ekibinin olması harika ve insan ırkının şimdiye kadar yaptığı en heyecan verici şeylerden biri olurdu. Peki bunun tam olarak gerektirdiği şeyler neler?

İnsanlık İçin İkinci Bir Ev Bulmak

Mars yakınımızda olduğundan apaçık ortada olan bir seçenek, ama tam olarak Dünya 2.0 değil. Aslında Mars Dünya’dan çok daha kötü durumda. Toprağı zehirli, dondurucu soğuklukta ve solunamayan bir havası var. Mars kolonileri muhtemelen Dünya’dan gelecek kargolara güvenecekler, ama olur da dünyanın işi biterse bu seçenek ortadan kalkacak.
Eğer Dünya’dan uzakta mükemmel bir ev bulmak istiyorsak diğer yıldız sistemlerine bakmamız gerekiyor: Samanyolu’nun içerdiği milyarlarca gezegenin bazılarında su, toprak ve solunabilir hava bulundurması gibi iyi bir ihtimal var, ama şimdiye kadar Dünya’nın ikizini bulamadık ve teleskoplarımız da bir dış gezegeni detaylarıyla gösterebilecek güçte değil. Dahası, oraya gitmek yüzlerce yıl alacak ve insanlar yolda ölmezse bile muhtemelen gezegene ulaşmadan önce yeni bir türe evrilmiş olacaklar.

Yeterli Sayıda İnsan Getirmek

Diğer gezegenlere, neslimizin devamını garantilemek için ciddi miktarda insan göndermemiz gerekecek. Küçük koloniler melezlemeden dolayı genetik anormalliklerle ve ortaya çıkabilecek kazalarda yok olma tehlikesi ile karşı karşıya kalacaklar.
NASA’nın Mars görevi kırmızı gezegene tek seferde muhtemelen en fazla 6 insan taşıyabilecek. SpaceX, tek seferde 100 marslı taşıyabilmek için Gezegenlerarası Taşıma Sistemi kurmayı planlıyor, ama şimdilik bu ütopik bir hayalden başka bir şey değil.
Yıldızlararası rota ise çok daha zorlayıcı. Çünkü binlerce insanı yüzlerce yıl sürecek yıldızlararası yolculuklarda destekleyebilecek hayali bile olsa bir uzay aracımız yok. Yine de her durumda şu politik soru ortaya çıkıyor: Kimler gidecek kimler kalacak? Yoksul insanlar berbat durumdaki Dünya’da yalnız mı bırakılacaklar?

Mars’ı Dünya’ya benzetebilir miyiz?
(NASA Goddard Uzay Uçuş Merkezi)

Evimizde Hissetmek

Eğer başka bir gezegende yaşayabilmek istiyorsak ihtiyaçlarımızı karşılayabilmek için çevreyi kendimize adapte etmemiz gerekecek. Elbette, Mars’ı yaşanabilir kılabiliriz, ama atmosferini nefes alınabilir hale getirmek bile 100 bin yılımızı alacaktır. Umarız gaz maskesi olmadan dışarı çıkmak için pek aceleniz yoktur.

Masrafları Karşılamak

NASA’nın Mars’a yolculuk projesinin 1.5 trilyon dolara mal olması bekleniyor ve bu sadece ilk ekip için. Sonrasında, kolonilere mazlemeleri ve ekibi taşıyacak fırlatmaların her biri binlerce milyon dolara mal olacak.
SpaceX’in Gezegenlerarası Taşıma Sistemi kurma fikri kulağa harika gelse de CEO Elon Musk böyle bir geminin nasıl karşılanacağına dair hiçbir fikirleri olmadıklarını açıkça belirtiyor. Gerçekten de Mars’ı kolonileştirmenin masraflarını kim ödeyecek? Neden ABD hükümeti tüm parasını bir koloniye destek vermek için harcamıyor? Türümüzün hayatta kalmasının yanında başka ne çıkarlarımız olacak? Muhteşem bilimsel keşiflerin yanında Mars kolonisi değerli ihracatlar da üretecek mi?
Elbette yabancı bir gezegende yaşamak için yolculuk başına milyonlarca dolar ödemeye hevesli birkaç Dünyalı var, ama kızıl gezegene gitmek isteyenlerin çoğunluğu sonrasında Dünya’ya geri dönmek istiyor.

Dünya’yı öldüren problemleri çözmek

Tarih kendini tekrar etmeye eğilimlidir. Başarılı bir şekilde başka bir gezegeni kolonileştirsek bile Dünya’nın şu anda yüzleşmekte olduğu tüm problemleri yine de çözmek zorunda olacağız. Teknolojilerimiz muhtemelen diğer gezegenlerdeki ortamı da yok edecek ve salgın hastalıkların yayılması, asteroidlerin çarpması Dünya’da olduğundan çok daha kolay olacak.
Stephen Hawking’in tanıttığı televizyon şovu insanlığın Mars’ı kolonileştirmek için ne kadar becerikli olduğu hakkında. O zaman şüphe yok ki tamamen yabancı bir gezegende nasıl hayatta kalacağımızın bir yolunu bulabiliyorsak, kendi gezegenimizde de nasıl hayatta kalabileceğimizin bir yolunu bulabiliriz. Bu da diğer alternatiften çok daha kolay ve ucuz olur.