Şekerli ve Gazlı İçecek İçmek Hücrelerinizi Daha Hızlı Mı Yaşlandırıyor?

Eyvah?

Hafif meşrubatlar şeker, kalp hastalığı ve obezite de dahil bir takım sağlık sorunları ile ilişkilendiriliyor. Yapılan bir çalışmada öne sürüldüğü üzere, günde bir tane bile şekerli ve gazlı içecek içmek vücudunuzdaki hücrelerin erken yaşlanmasına sebep olabilir.

Hepsi, kromozomlarımızın uçlarında bulunan koruyucu başlıklar olan telomerler ile ilgili. Önceki araştırmalar, telomerlerin biz yaşlandıkça kısalmaya eğilim sergilediğini göstermiş. Bu yeni araştırma ise gazlı içecek içmenin işlemi hızlandırdığını iddia ediyor.

San Francisco – California Üniversitesi Yaşlanma, Metabolizma ve Duygu Merkezi başkanı ve çalışmanın eş yazarı Dr. Elissa Epel, bir telefon röportajında The Huffington Post gazetesine şöyle söylüyor: “Kısalmış telomerler, kronik rahatsızlıklara daha erken yakalanmanın kuvvetli bir habercisi niteliğinde. Bu yüzden gazlı içecekler, obeziteye ek olarak sağlığımıza başka şekillerde etki edebiliyor.”

Üniversitede araştırmacı olan çalışmanın baş yazarı Dr. Cindy Leung, yazdığı bir açıklamada gazlı içeceğin telomer uzunluğu üzerindeki etkisinin, sigaradan kaynaklanan etkiler ile kıyas götürür gibi durduğunu aktarıyor.

Araştırmacılar, çalışma için 20 ve 65 yaş arası 5.309 sağlıklı erkek ve kadından alınan DNA’larda telomer uzunluğunu ölçerek herkesin düzenli olarak ne kadar şekerli gazlı içecek içtiğine bakmış. Veriler 1999’dan 2002’ye kadar uzanıyor.

TIME dergisinin aktardığına göre araştırmacılar, günde 240 ml gazlı içecek içtiğini bildiren kişilerin telomerlerinin, kişilerin biyolojik yaşlarının 1,9 yıl daha kısa olduğunu gösterdiğini bulmuşlar. Günlük 600 ml içmek ise 4,6 yıl daha fazla biyolojik yaşlanma ile bağlantılanmış.

Epel, yaptığı yazılı açıklamada şöyle aktarıyor: “Bu durum, gazlı içeceğin telomer kısalması ile ilişkili olduğunu gösteren ilk kanıt. Bulgular yaş, ırk, gelir ve eğitim seviyesine bağlı olmaksızın geçerli.”

Tabii ki gazlı içecek tüketimi ve kısa telomerlerin birbiriyle bağlantılı olması, gazlı içecek içmenin telomerlerin kısalmasına neden olduğunu gerçekten kanıtlamıyor. Fakat Leung’un The Huffington Post’a bir e-posta aracılığıyla söylediğine göre “Sonuçlar büyük ölçüde gazlı içecek içmenin hücrelerinizi hızlı yaşlandıracağını ima ediyor.”

Çalışma American Journal of Public Health bülteninde çevrim içi yayınlandı.

Kaynak: Huffington Post. Çeviren: Ozan Zaloğlu.