İşlevsiz Hücrelerin Kaldırılması, Diyabeti Hafifletiyor

Fotoğraf: simpson33/iStock

Connecticut Üniversitesinde yürütülen yeni bir çalışmaya göre insanların yağ dokusunda bulunan eski ve işlevsiz hücrelerin ortadan kaldırılması, diyabet belirtilerini azaltıyor. Keşif, Tip 2 diyabet ve diğer metabolik hastalıklarda yeni tedavilere yol açabilir.

Vücudumuzdaki hücreler, kendilerini sürekli yeniliyor ve eski hücreler yaşlanıp öldükçe yenileri doğuyor. Fakat bazen bu süreç ters gidebiliyor. Hasarlı hücreler bazen kalıyor. Yaşlanan hücreler şeklinde adlandırılan bu hücreler etrafta gezerek yakındaki diğer hücreleri kötü etkiliyor. Bu kötü etki, komşu hücrelerin şeker ya da proteinleri işleme biçimini değiştiriyor ve bu yüzden metabolik sorunlara sebep oluyor.

Tip 2 diyabet, Birleşik Devletler’de en yaygın metabolik hastalık olma özelliğini taşıyor. ABD Hastalık Denetim ve Önleme Merkezlerine (CDC) göre yaklaşık 34 milyon insan veya ABD’de yaşayan her 10 kişiden biri bu hastalıktan muzdarip. Diyabetli çoğu insanda obezlik, egzersiz eksikliği ve yetersiz beslenmeyle ilişkilendirilen insülin direnci bulunuyor. Fakat Connecticut Üniversitesi Tıp Fakültesinde çalışan Ming Xu ve meslektaşlarının yeni bulgularına göre, insülin direncinin insanlardaki vücut yağındaki ihtiyar hücrelerle de epey bir ilgisi var. Geçen hafta Cell Metabolism bülteninde sunulan çalışmaya göre bu ihtiyarlamış hücrelerin ortadan kaldırılması, obez farelerdeki diyabetik davranışı durduruyor gibi görünüyor. Araştırmacıların söylediğine göre yağın metabolizma üzerindeki olumsuz etkilerinin hafifletilmesi, çarpıcı bir sonuç. İnsanlarda da bu kadar iyi işleyen bir terapi, diyabet tedavisinde oyun değiştirici olabilir.

Yazar: Kim Krieger/Connecticut Üniversitesi. Çeviren: Ozan Zaloğlu.