Ne zaman kahvaltı yapmalı?

Kahvaltı Gerçekten Günün En Önemli Öğünü mü?

Bilim adamları henüz bir cevapta uzlaşamadı.

Ne zaman kahvaltı yapmalı?

Çocukluğumuzdan beri devamlı kahvaltının gerekli olduğu hatırlatılır. Ama son yıllarda beslenme uzmanları ve bilim adamları bunun önemini sorgulamaya başladılar. Ancak birçok bilimsel araştırmaya rağmen günün ilk öğününün ne zaman yenmesi gerektiğine dair bir sonuca varamadılar.

Sporcu beslenmesi uzmanı ve diyetisyen Leslie Bonci’ye göre sorunun cevabı, kaç yaşında olduğunuza ve beslenme alışkanlıklarınıza göre değişebilir. Araştırmalar göstermiştir ki sabah yenilen ilk öğün, 18 yaşın altındaki okul çağı çocuklarının bilişsel performansları üzerinde (özellikle görev yönelimli olanlarda) olumlu bir etki yaratmaktadır. Fakat bizim gibi yetişkinler için günün ilk öğününü ne zaman yememiz gerektiği kendi kişisel tercihlerimizle alakalı. Bonci’ye göre kişisel tercihlerimiz çoğunlukla  günlük alışkanlıklarımızın bir yansımasıdır.

Uyanır uyanmaz, bir şey yediklerinde mide ağrıları çekebilen yani hiç aç olmayan insanlar vardır. Bonci’ye göre bu insanlar geceleri geç yemek yiyen ya da sabahları hiçbir fiziksel aktivitede bulunmayan insanlardır. Günümüz modern toplumuna yerleşmiş günde üç öğün beslenme şekline rağmen, insan vücudu o kadar katı bir program ile çalışmıyor. “Eğer yatmadan önce çok yerseniz kahvaltı zamanı aç olmazsınız” diyor Bonci. Kalkar kalkmaz aç olanlar tipik olarak akşam yemeğini az yiyenler ya da çok daha önce fazla yiyenlerdir.

Bir yeme alışkanlığının diğerine göre iyi olup olmadığı hala bir tartışma konusu. Bonci’ye göre, kahvaltı yapmanın kilo kaybı veya kilo kontrolü üzerinde olumlu etkisi olduğunu gösteren kesin bir araştırma yok. Yetişkinlerin sabahları kahvaltı yaptıklarında bilişsel bir fayda gördüklerini gösteren yeterli bir çalışma dahi mevcut değil. Şüphesiz, diyabetikseniz veya diğer kronik sağlık sorunlarınız varsa, Bonci, kahvaltı etmeyi bırakmamanız gerektiğini de ekliyor. Ayrıca, sabah ilk işiniz egzersiz yapmaksa, kaybettiğiniz suyu ve kaloriyi geri almak için egzersizden sonra kahvaltı yapmak en iyisidir. Peki, sağlıklı insanlara için bir önerisi  var mı? Ne zaman acıkırsanız o zaman yiyin.

Aç olduğunuz zaman yemeniz, günün ilerleyen saatlerinde yemek yememenizi sağlar, diyor Bonci. Ve yemek çeşidine gelince? Bonci’ye göre, kahvaltının tahıl, yumurta ya da krep gibi geleneksel Amerikan yemeklerinden oluşması gerekmiyor. Aslında birçok Asya kültüründe kahvaltı diye ayrı bir öğün yer almıyor. İnsanlar, sadece öğün zamanına ya da tipine göre çeşitli gıdalar ile besleniyorlar. “Eğer canınız daha önceden kalmış bir pepperonili pizzayı yemek isterse bu kabul edilebilir bir durumdur.” diyor Bolci. Bununla birlikte, dengeli beslenmenin ve değişik gıdaların da yenmesi gerektiğinin önemli olduğunu ekliyor.

Bonci, insanların sabah öğününün önemini tartışırken su içmeye de yeterince önem vermeleri gerektiğini vurguluyor. Acıkırsanız, yiyin! Eğer acıkmadıysanız, büyük bir bardak su için. İster sabahın erken saatlerinde isterseniz de öğleye yakın bir zamanda olsun, kahvaltıda dengeli beslenmek yapacağınız en iyi şey olacaktır.

Cevaplanmasını istediğiniz bir sorunuz mu var? Bize, ask@popsci.com adresine e-posta göndererek, #AskPopSci  hashtag’i ile tweet atarak veya Facebook sayfamıza yazarak ulaşabilirsiniz.

Yazan: Claire Maldarelli

 

Bunları da okumak isteyebilirsiniz...

Bir cevap yazın

Abonelikle İlgili Konular İçin abone@doganburda.com

Eksik Sayılar İçin okurhizmetleri@doganburda.com

Müşteri Hizmetleri (212) 478 0 300

Danışma Hattı (212) 410 32 00

 

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir