Kanser Tedavileri Üç Boyutlu Dokular Kullanılarak Daha Etkili Hale Getirilecek

Geçtiğimiz on yıl içerisinde kanser tedavilerinde büyük gelişmeler oldu. Bazı tedavilerde tümör ile savaşmak için kişisel bağışıklık sistemi kullanılırken bazılarında genom üzerinde oynama yapılarak hastalık tedavi edilmeye çalışılıyor. Science Translational Medicine dergisinde yayınlanan bir araştırmaya göre, üç boyutlu dokular üzerinde tümörlerle savaşmak için yeni yollar aranıyor.

Genellikle, hastalar doktorlara dokularındaki rahatsız oldukları değişimlerden şikayet etmek için görünüyorlar ve bu değişim kanser belirtisi oluyor. Bu teşhisten sonra doktorlar karar vermek zorunda: Erken oluşumu ortadan kaldırmalı mı yoksa anormalliği reddedip doku problem yaratana kadar beklemeli mi? Genelde ilk seçenek tercih ediliyor ama erken tedavi edilen hastalar eğer başka kanserler de üretirlerse bu sefer tedaviye dirençli hale geliyorlar. Eğer ki araştırmacılar üç boyutlu dokular üzerinde çalışmaya başlarlarsa tümörlerin tedaviye nasıl yanıt verdiği ve hücreler arasında iletişimin nasıl işlediği daha iyi anlaşılabilecek. Ayrıca bu uygulama, onkologlara tümörleri tam on ikiden vurma şansı verecek. Ancak her doku farklı özelliklere sahip. Bu yüzden de birden fazla modelleme yapmak gerekiyor.

screen_shot_2015-04-15_at_1.16.31_pm

Tümörün nasıl hedef alınacağını ve hangi ilaçların kullanılacağını anlamak için araştırmacılar tümörleri laboratuvar ortamında oluşturuyor. İlk olarak iki boyutlu tümör kültürlerinde hangi ilacın bu tümöre karşı kullanılabileceği belirleniyor. Fakat bilim insanlarına göre bu yöntem üç boyutludaki gibi hücreler arası iletişimi gösteremediği için kullanışlı değil. İşte üç boyutlu tümörler bunu sağlayacak! Tabii ki diğer aşama ise yapay dokular oluşturmak: Laboratuvar ortamında bizim dokularımızın taklidi üç boyut şekilde düzenleniyor. Araştırmacılara göre bu düzenleme daha standart tedavilerin önün açacak ve tedaviler daha etkili olacak.

Kanser hücreleri çok dinamiktir, sürekli değişimler gösterir, damarlar oluşturabilir ve hatta bazı türleri dokular arasında dolaşabilir. Bu yüzden de hastalığın teşhisi ile üç boyutlu dokunun oluşturulması arasında geçecek olan süre çok önemli. Ne yazık ki bu üç boyutlu dokuları oluşturmak büyük boyutlarda efor gerektiriyor ve bu zaman sorunu tedavilerin etkili olması ve olmaması arasındaki ince çizgiyi oluşturuyor, yani ölüm ve yaşam arasındaki ince çizgiyi.