Kas Hücrelerinin Sırları

Kas hücresi çekirdekleri.Max Delbrück Moleküler Tıp Merkezi

Bir kas lifi, sadece bir hücreden fakat pek çok çekirdekten oluşuyor. Max Delbrück Moleküler Tıp Merkezi’nde çalışan profesör Carmen Birchmeier’in önderliğindeki bir araştırma takımı, şimdi bu çekirdeklerin tam olarak ne kadar çeşitli olduğunu göstermişler. Nature Communications bülteninde yayımlanan çalışma, Duchenne kas bozukluğu gibi kas hastalıklarının daha iyi anlaşılmasına yardımcı olabilir.

Genelde her hücrede sadece bir çekirdek bulunur. Fakat iskelet kaslarımızın hücreleri farklı: Bu uzun ve lifsi hücreler, yüzlerce çekirdek içeren nispeten büyük bir sitoplazmaya sahip. Fakat şimdiye kadar, tek bir kas lifindeki çekirdeklerin gen faaliyeti bakımından birbirine göre ne kadar farklı olduğu ve bu durumun kasın işlevi üzerinde ne gibi etkiler oluşturduğu pek bilinmiyordu.

Şimdiyse araştırmacılar, bu kas hücresi çekirdeklerinin bazı sırlarını açığa çıkarmışlar. Araştırmacıların Nature Communications bülteninde aktardığı üzere takım, tek çekirdek RNA dizileme adı verilen çok yeni bir yöntem kullanarak hücre çekirdeklerinin gen faaliyetlerini araştırmış ve bu süreçte, beklenmedik şekilde yüksek çeşitlilikte genetik faaliyet ile karşılaşmış.

Bu tek kas lifinde, çok sayıda çekirdek bariz şekilde görülebiliyor. Araştırmacılar boyamada, mavi çekirdekteki DNA’yı boyayan DAPI kullanmışlar. C. Birchmeier Laboratuvarı, Max Delbrück Moleküler Tıp Merkezi

Kas lifleri, büsbütün dokuları andırıyor

Çalışmanın ikinci baş yazarı Dr. Minchul Kim şöyle aktarıyor: “Tek bir kas hücresi, çekirdeklerinin farklılığı sebebiyle neredeyse bir doku gibi davranabiliyor. Dokular, çeşitli ve çok farklı hücre tiplerinden oluşuyor. Bu durum ise hücrenin, nöronlarla iletişim kurmak ve belirli kas proteinlerini üretmek gibi çok sayıda görevini yerine getirmesini mümkün kılıyor.”

Max Delbrück Moleküler Tıp Merkezi. Ç: O.