Mars’taki Su, Zannedildiği Kadar Yaygın Olmayabilir

Günümüzde Mars. Fotoğraf: NASA

Mars’ta salamura (tuzlu su) halinde bulunan sular, Arkansas Uzay ve Gezegen Bilimleri Merkezi’nde çalışan araştırmacıların yeni çalışmasına göre önceden düşünüldüğü kadar yaygın olmayabilir.

Araştırmacılar, merkezin Mars canlandırma odasında yürütülen deneylerden toplanan tuzlu su buharlaşma oranlarına ait veriler ile gezegenin küresel hava dolaşım modelini birleştirerek, gezegen çapında tuzlu suların nerede en fazla bulunabileceğini gösteren bir harita oluşturmuşlar.

Tuzlu sular kaynamaya, donmaya ve buharlaşmaya saf suya kıyasla daha dirençli. Tuzlu suların bulunması, bilim insanlarının Mars’ta (eğer varsa) geçmişteki veya günümüzdeki yaşamı nerede aramaları gerektiğini ve nihayetinde gezegene giden insanların suyu nerede arayacaklarını gösterebilir.

Bilim insanları geçmişte yaygın şekilde kullanılan bir yaklaşım olan sadece tek bir hal yerine, sıvılardaki bütün büyük hal değişimlerini hesaba katmış (donma, kaynama ve buharlaşma). “Tek seferde bir özelliğe bakmak yerine, aynı anda tüm özelliklere bakılıyor” diyor çalışmanın birinci yazarı yardımcı profesör Vincent Chevrier. “Ardından, tüm bu süreçleri eş zamanlı şekilde hesaba katarak haritalar oluşturduk.”

Chevrier bunu yaparak, önceki çalışmalarda soğuk, düşük yoğunluklu ve kurak Mars atmosferindeki tuzlu suların yüzeyde kalış süresinin fazla miktarda tahmin edilmiş olabileceğini gördüklerini söylüyor. “Varılan en önemli sonuç; eğer tüm bu süreçleri hep birlikte hesaba katmazsanız, tuzlu suların istikrarını her zaman fazla miktarda tahmin ediyor olmanız. Durum gerçekte böyle.”

Arkansas Üniversitesi. Ç: O.