Kelebek Kanatları, ‘Ölümcül’ Yağmur Damlalarını Ortadan Kaldıran Gizli Yapılar Barındırıyor

Cornell Üniversitesi

Ağır yağmur damlalarının suratımıza çarpması, biz insanlar için büyük bir sıkıntı değil. Fakat kelebekler gibi ufak ve narin canlılar için yağmur damlaları, birinin havadan düşen bovling toplarıyla dövülmesine eşdeğer.

Araştırmacılar, yağmur damlalarının oluşturduğu bu darbe etkisinin hassas canlılar için tek sorun olmadığını belirtiyor. Yağmur, böceklerin uçma hızında büyük bir etki oluşturuyor ve kuşların vücut ısısını düşürebiliyor. Bu yüzden yağmur damlalarıyla temas süresini sınırlandırmak, pek çok hayvan için çok önemli.

Saniyede 5.000 ve 20.000 fotoğraf çekebilen kameralar kullanan araştırmacılar, farklı hayvan ve bitkilerin bu muhtemel tehlikeyi nasıl hafiflettiğine yakından bakmışlar.

Yaprak veya kelebek kanadının yüzeyine çarpan damlaların, mikroskobik tümsek veya dikenlerin üzerine düştüğü gözlenmiş. Bu yapıların ise, küçük su kütlesi boyunca şok dalgalarına benzer dalgalar oluşturduğu keşfedilmiş.

Araştırmaya göre bu dalgalar birbirleriyle karışarak, damlanın yayılırken buruşuk bir doku oluşturmasına sebep oluyor. Bu dokular, su hacmi boyunca farklı kalınlıklara sahip.

Sonrasında damla sıçrayıp gitmek üzereyken, bu dalga etkisi sayesinde kanat yüzeyindeki dikenler, su tabakasının içinde delikler açıyor ve damlayı küçük parçalara ayırıyor.

Kim vd., PNAS, 2020

Bu doğal yüzeylerin üzerinde bulunan nano ölçek yapıdaki mumsu katman, suyun itilmesine yardımcı oluyor. Damlanın parçalanmasıyla beraber, sıvı ve yüzey arasındaki temas süresi yüzde 70’e kadar azalıyor.

Tessa Komonduros/ScienceAlert. Ç: O.