Köpek Burnuyla Yarışan Hastalık Koklama Cihazına Doğru

Fotoğraf: Gayatri Malhotra

Yapılan çok sayıda çalışmada, eğitilen köpeklerin pek çok hastalık tipini sadece koku yoluyla tespit edebildiği gösterilmiş. Bu hastalıklar arasında akciğer, meme, yumurtalık, mesane ve prostat kanserleri ile COVID-19 da bulunuyor. Örneğin prostat kanserini içeren bazı durumlarda köpekler, hastanın idrar numunelerini koklayarak hastalığı yüzde 99’luk bir başarı oranıyla tespit edebiliyorlar.

Fakat böyle köpekleri eğitmek zaman alıyor ve bu köpekler her zaman bulunamadığı gibi, zaman da sınırlı oluyor. Bilim insanları, köpek burnu ve beyninin bu inanılmaz koku kabiliyetlerini küçük bir cihaza aktarıp, bu işlemi otomatik hale getirmenin yollarını arıyordu. Şimdiyse Massachusetts Teknoloji Enstitüsü ve diğer kurumlarda çalışan bir grup araştırmacı, bir hava numunesinin kimyasal ve mikrobiyal içeriğini bir köpeğin burnundan çok daha yüksek hassasiyetle tespit edebilen bir sistem ortaya atmış. Bu sistemi ise, hastalık içeren numunelerin özgün niteliklerini belirleyebilen bir makine öğrenim süreciyle birleştirmişler.

Araştırmacıların günün birinde cep telefonuna dahil edilebilecek kadar küçük olan otomatik bir koku tespit sistemine yol açabileceğini söylediği bulgular, iki gün önce PLOS One bülteninde yayımlandı.

David L. Chandler/Massachusetts Teknoloji Enstitüsü. Ç: O.