Mars’ın Bir Zamanlar Halkası mı Vardı?

(Kevin Gill/Flickr, CC BY 2.0)

Mars, bir zamanlar çok daha göz kamaştırıcı olmuş olabilirdi. Yeni araştırma, bir zamanlar Kızıl Gezegen’in etrafında taşlı bir halka olduğuna dair yeni kanıtlar sunuyor.

Yeni ipucu, Mars’ın iki uydusundan en küçüğü olan Deimos’ta saklı. Uydu, gezegenin ekvatoruna kıyasla hafif şekilde eğimli dönüyor. Bu durum, gezegen halkasının sebep olduğu kütleçekimsel etkilerin bir sonucu olabilir.

Halka sistemleri aslında pek nadir şeyler değil. Güneş Sistemi’ndeki gezegenlerin yarısında halka var. Cüce gezegen Haumea ve Chiron ile Chariklo gibi centaurların da halkaları var.

2017’de de bir çift araştırmacı Mars’ta bir zamanlar halka olabileceğini öne sürmüş. Mars’ın en büyük uydusu Phobos üzerinde sanal canlandırma yürütmüşler ve bunun, bir asteroit Mars’a çarptıktan sonra oluşmuş olabileceğini bulmuşlar. Çarpışmanın ardından uzaya fırlayan enkazlar bir halka oluşturmuş; daha sonra ise kümelenerek, Phobos’un bugünküne göre çok daha büyük olan önceki halini meydana getirmiş olabilirler.

Şimdiyse bu yeni araştırma, denkleme Deimos’u da ekliyor ve elde edilen bulgular, önceki modelle tamamen uyum gösteriyor.

(Michelle Starr/ScienceAlert)