Mükemmel Klonlama İşte Bu Yüzden Her Zaman İmkansız Olacak

Fizik kanunları hayır diyor.

İnsanlar olarak, gelecekte yapıyor olabileceğimiz biyolojik değişiklik türleri söz konusu olduğunda, yapacak pek çok ciddi plana sahibiz.

Gen düzenleme teknolojisi halihazırda farelerdeki belirli hastalıkları ‘kesip biçme’ olanağı sağlıyor, ve insan embriyoları, daha iyi kısırlık tedavileri bulma umuduyla genetik olarak değiştiriliyorlar. Peki, bir insanın beynini, onun sinirsel yapısına kadar aynen nasıl kopyalayacağımızı çözdüğümüz zaman ne olacak?

Aşağıda MinutePhysics’in sunduğu videonun açıkladığı üzere, fizikteki klonlama, biyolojideki klonlamadan epey farklı bir şey anlamına geliyor.

Biyolojide, eğer bir bitki veya bir hayvan (tıpkı Koyun Dolly gibi) aynı DNA’ya sahipse, bir klon olarak düşünülür. Ve bu klonlar epey başarılı yaşam şekilleri olarak sonuçlanabilirler.

Dolly sadece altı yaşına kadar geldiyse de (bir koyunun ortalama ömrünün yarısı), Dolly’nin hücre dizisinden türetilen dört adet klon, şu an dokuz yaşında canlı ve sağlıklı durumda.

Fizikte, eğer bir şeyi klonladığınızı iddia etmek istiyorsanız, bunu Dolly’den çok daha iyi yapmak zorunda olursunuz.

Tamamen aynı olması gereken tek şey DNA değildir; her parçacığın göreceli konumları, hareketleri ve enerji seviyeleri ve bunların bütün bağları ile etkileşimleri de kesin şekilde aynı olmak zorundadır.

Fizik ölçütleriyle mükemmel bir klon oluşturmak, çok zor (fakat başarılabilir) bir ustalık gibi görünebilir, çünkü kuramsal olarak bunun gerektirdiği tüm şey, bütün farklı parçaları ve bunların nereye gitmesi gerektiğini belirlemektir.

Fakat mükemmel klonlama, esasında imkansızdır ve hep öyle olacaktır.

Videoda Henry’nin dediği üzere, “Bunu yapmak gerçekte cidden zor olduğu için, yalnızca nasıl yapılacağını bilmediğimizi veya henüz başaramadığımızı kastetmiyorum, mükemmel klonlamanın, prensipte bile başarılamayacağının matematiksel olarak kanıtlanmış olduğunu kastediyorum.”

Sorun, kuantum parçacıklarının, aynı anda iki durumda olma becerileri (Schrödinger’in kedisini düşünün) ve bununla beraber gelen bütün harika değişkenler ile ‘hayaletimsi’ tuhaflıklarında yatıyor.

MinutePhysics’in sizi, mükemmel klonlamayı ve kuantum fiziğini bozulmamış halde tutmaya çalışmayı kapsayan gülünç matematiğin içinden geçirmesine izin vereceğim, fakat sadece şunu belirteyim ki, bütün bu delilikten dolayı hâlâ başımız dönüyor.

Ve hey, bir şeyin imkansız olduğunun ve bu yüzden onu denemememiz bile gerektiğinin söylenmesi bir nevi berbat olsa da, mükemmel klonlamanın, biz insanların asla boğuşmak zorunda kalmayacağı bir şey olacak olması muhtemelen iyi bir şey.

Çünkü bu TED konuşmasının açıkladığı üzere, insanlık, çok da uzak olmayan bir gelecekte bazı gerçek evrimsel sorunlarla yüzleşecek ve işte gerçek tehdit bu: