Nihayet İnsan Hücrelerinin Ne Kadar Ömrünün Kaldığını Söyleyen ‘Saati’ Okuyabiliyoruz

Bu durum, hastalıkları anlamamızda yardımcı olacak.

Şimdiye dek, hücrelerin kalan ömrünü takip etmek sadece onlar öldüğü zaman mümkündü. Ancak, yapılan yeni bir çalışma, yaşayan hücrelerin çekirdeklerine yakından bakarak onları analiz etme yönteminin ana hatlarını çiziyor.

Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS) bülteninde yayınlanan ve New York Üniversitesi (NYU) araştırmacılarının yaptığı yeni çalışmada, yaşayan bir hücrenin o an hücre döngüsünün hangi aşamasında olduğunu ölçmenin bir yöntemi belirlendi.

Bundan önce bu gibi ölçümleri yapmak, sadece ölü bir hücre ile çalışılırken mümkündü.

Bir hücre çekirdeğinin boyutunun ve şeklinin, hücrenin yaşam süresi boyunca genelde büyük değişimler geçirdiği halihazırda biliniyor.

Ancak bu durum, yaşayan bir hücreden ölçüm aldığımız zaman, şeklinin kısa bir zaman diliminde değişip değişmediğini bilmediğimiz anlamına geliyordu.

Çekirdek kılıfı yeşil ile vurgulanan insan hücresi çekirdeği.

Araştırmacılar, en ileri floresan mikroskobunu kullanarak, daha önce tespit edilmeyen ve sadece birkaç saniye boyunca gerçekleşen çekirdek kılıfının titreşimini gözlemlemeyi başardı. Bu titreşim genliğinin, hücre döngüsü ilerledikçe azaldığı görüldü.

Bilim insanları yaşayan bir hücrenin o an hücre döngüsünün hangi noktasında yer aldığını anlamak amacıyla ölçüm yapabileceğinden, bu hareket bir iç saat görevi görebilir.

Bir hücrenin hayat döngüsünde nerede bulunduğunu anlayabilmek, insan biyolojisinin en temel süreçlerini çok daha fazla anlamaya olanak tanıyacaktır. Bu keşif, hem sağlıklı hem de hastalıklı hücreler hakkındaki bilgilerimizi ilerletir gibi görünüyor.

Tezin baş yazarı ve NYU’da fizik doçenti olan Alexandra Zidovska, okulun yayınladığı bir açıklamada şöyle söylüyor: “Nükleer kılıftaki yapısal ve işlevsel hataların, kardiyomiyopati, kas distrofisi ve kanser gibi büyük miktarda gelişimsel ve kalıtsal hastalığa yol açtığını biliyoruz.”

“Çekirdek şeklinin dalgalanma işleyişlerini aydınlatmak, sağlık ve hastalık konusunda çekirdek kılıfını anlama çabalarına katkıda bulunabilir.”

Futurism