Parlayan Boyanmış Tümörler Doktorlara Nereyi Keseceklerini Gösteriyor

Beyin ameliyatları hepimizin bildiği gibi çok karışıktır. Cerrahlar ameliyata başlamadan önce tümörün yerini ve büyüklüğünü belirlemek için uzun süre çalışırlar. İçeri girdikten sonra ise kanserli hücreleri sağlıklı beyin hücrelerinden ayırmaları gerekir. Şimdilerde ise beyin cerrahlarının işlerini kolaylaştıracak bir boya keşfedildi. Bu boya ile beyindeki tümör sağlıklı hücrelerden daha iyi ayrışabiliyor. Kediler ve köpekler üzerinde yapılan sayısız denemenin ardından insanlarda da denemelere başlandı. Denemenin ilk yapıldığı yer ise Kaliforniya.

Boya iki farklı kimyasal ile oluşturuluyor. İlki akrep zehrinden elde edilen klorotoksin. Bu kimyasal tümörün yüzeyindeki klorid almaçlarını hedef alıyor. Diğeri ise zehirli olmayan bir kimyasal. Bu kimyasal ise infrared ışık altında hücrenin parlamasına yardımcı oluyor.

Deneyin başlarındaki amaç boyaların çalışıp çalışmadığını öğrenmekti. Ekip bunu öğrenmek için hastaların damarına tümör boyasını verdi ve kimyasal beyni koruyan kan-beyin bariyerini başarılı bir şekilde geçti. Kimyasalın beynin derinlerine indiğinden emin olunduğunda ekip parıltıyı görünce şaşırdı. “Sıra bunun gerçek bir parıltı mı olduğunu anlamaktı. Fakat sonra gerçekten parladığını anladık, hayal görmüyorduk. ‘Hey, bu çalışıyor’ dedik” diyor araştırmacılardan birisi olan Chirag Patil.

Bu buluş farklı tipteki kanserler için de kullanılabilir. Fakat doktorlar tümörleri ameliyatla yok etmek istemiyor ve araştırmacılara göre bu hala ilkel bir teknik. Ama ameliyat hala en uygun teknikse, bir şeylerin doktorlara ameliyat esnasında yardım etmesi gerekiyor.

brain-nir_enl-cf4a5d75f16274f05795ee5f9b3d220746359be7