SpaceX’in Uzaya Gönderdiği Tesla Roadster’ı Yolculuğunda Neler Bekliyor?

Elveda, Starman! youtube.com/spaceX

Falcon Heavy’nin başarıyla fırlatılmasıyla SpaceX, kiraz kırmızısı bir Tesla Roadster’ı uzaya göndermeyi başardı. Şu an Roadster’ın sürücü koltuğunda SpaceX’in uzay kıyafeti içerisindeki bir manken, David Bowie’nin ‘Space Oddity’ şarkısı eşliğinde uzay boşluğunda süzülüyor.

Peki, şimdi ne olacak?

Roadster şu anda Mars’ın yörüngesine doğru olan yolculuğuna devam ediyor. Massachusetts’teki Holy Cross Üniversitesi’nden astrofizikçi Tom Narita’ya göre ise aracın gelecekte Dünya dolaylarından geçmesi mümkün. Bunun deneyimli teleskop tutkunlarının onu saptayabilmesi için yeterli bir uzaklık olabileceğini düşünüyor Narita. Tabi bu kadar zaman sonrasında Roadster, yüksek hızlı uzay tozları ve radyasyon yüzünden şimdikinden biraz farklı görünebilir.

Roadster’ı tekrar ne zaman göreceğiz?

Söylemesi zor. Eğer herhangi bir şey onu şimdiki yörüngesinden çıkarmazsa Roadster, Güneş’in etrafından dönüp, yaklaşık 2 buçuk yıl sonra Dünya’nın yakınından geçebilir, diyor Narita. Fakat biz, Güneş’in diğer tarafında olacağımızdan onu göremeyeceğiz. Ama beş yıl içinde görebiliriz. Narita, arabanın yörüngesi hakkında çok fazla bir bilgimiz olmadığından geri döneceği zaman hakkında güvenilir ve kesin tahminler yapmanın zor olduğunu da ekliyor.

Planetary Society’den kıdemli editör Emily Lakdawalla, Roadster’ın radyo sinyali yaymamasının ve planlanmamış bir yörüngeye girmesinin gelecekteki yörüngesini tahmin etmeyi oldukça zorlaştırdığını belirtiyor.

Bunun yanında outgassing (gaz çıkışı) denen bir etki de söz konusu. NASA’nın İleri Kavramlar Enstitüsü’nden kıdemli bilim danışmanı Ron Turner bu durumun aracın yörüngesine biraz da olsa etki edebileceğini ifade ediyor.

Aracın her tarafında hava var, diyor Turner. “Uzay boşluğundayken koltuk minderlerindeki, kapılardaki, torpido gözündeki ve hatta direksiyonun kaplamasındaki boşluklarda bulunan gazlar bile en nihayetinde dışarı çıkacak. Orada kalmaları için hiçbir sebep yok.”

Gazların dışarı çıkmasıyla Roadster farklı yönlere itilecek. Turner, Roadster’ın 5 yıl içinde tekrar karşımıza çıkacağı konusunda hemfikir fakat bu sürenin 7 buçuk, 10 ya da 11 yıla çıkabileceğini de belirtiyor. Muhtemelen onu tekrar göreceğiz fakat bu, aracın en nihayetinde kendini nasıl bir yörüngede bulacağına bağlı.

Roadster’ın görüntüsü nasıl değişecek?

Roadster bu süreçte muhtemelen biraz yıpranacak. Onu, okyanusun dibindeki Titanik gibi arkeolojik bir buluntu olarak düşünün. Bozulmamış, mükemmel bir biçimde görünmeyecek, diyor Turner.

Roadster iki şeyin yıpratıcı etkisine maruz kalacak. İlk olarak ufak toz benzeri parçacıklar olan, uzayda yüksek hızlarda hareket eden mikrometeoritler tarafından yağmura tutulacak, diyor Turner. Bu ufacık toz parçacıkları araca saniyede 20 kilometre hızla çarpıyor olacaklar. Aracın boyasını dağıtacak ve metal üzerinde oyuklar açacaklar. Bu da Tesla’nın kiraz kırmızısı rengini on yıllar içinde kaybetmesine yol açabilir.

Roadster’ın yoğun olarak etkisinde kalacağı ikinci şey ise radyasyon. Plastik veya kauçuktan meydana gelen her şeyin kimyasal bağlarının bozulmasına yol açan kozmik radyasyon yüzünden Roadster’ın rengi solacak, diyor Narita. Radyasyon plastik ve kauçuk gibi maddelerde bulunan karbon bağları üzerinde çok güçlü bir etkiye sahip. Öte yandan metal yapının kendisi zarar görmeyecek ve yüz binlerce yıl boyunca sağlam kalacak. Turner, aracın tekerlekler ve koltuklar gibi plastik ve kauçuk bölgelerinin birkaç yıl içerisinde renginin solacağını, yıpranacağını ve radyasyon yüzünden parçalanmaya başlayacağını da ekliyor.

Peki, aracın çok büyük bir cisme çarpıp paramparça olma olasılığı nedir? Uzay, aslında düşündüğümüzden de boş. Asteroid kuşağında bulanan kayalar arasındaki mesafe bile o kadar fazla ki bir tanesinin araca tesadüfen çarpması çok zor bir ihtimal. Eğer olur da bir asteroide çarparsa bu onun sonu olur ama benim tahminime göre bu oldukça düşük bir olasılık, diyor Narita.

Peki ne sonuca ulaştık?

Tesla Roadster başıboş bir asteroide çarpmayacak olsa bile onu bu civarlarda tekrar gördüğümüzde muhtemelen biraz yıpranmış olacak.

Belki bir gün birileri, bir araba kalıntısı ya da parçalanmış kauçuk ve plastik kaplı bir metal yığını bulacak ama bu, tehlikeli herhangi bir şeyden çok zararsız, bir parça uzay çöpünden başka bir şey olmayacak.