Sualtı şehirlerine doğru

Okyanusların %95’i keşfedilmemiş durumda. Bilim insanları dalgaların altındaki yaşamı tanımıyor bile.

Popular Science’ın 1963 Temmuz sayısında Conshelf II adlı sualtı habitatını kurarak deniz altında 30 gün yaşayan okyanusbilimci Jacques Cousteau’ya geniş yer ayrılmıştı. O zamanlar Cousteau, 50 yıl içinde yeni bir insan türü olan Homo aquaticus’un su altında hava kaynağı olmadan yaşayabileceğini öngörmüştü. Yapay solgungaç yapmak mümkün olmadıysa da Cousteau’nun rüyası devam ediyor. Jacques Cousteau’nun torunu Fabien, deniz altında bir şehir kurmayı tasarlıyor.

Fabien, dünyanın işler durumdaki tek deniz altı laboratuvarı olan Aquarius’ta (Florida açıklarında) 31 gün yaşayarak dedesinin rekorunu kırdı. Cousteau, niyetinin yüzeyden destek almadan ya da çok az destekle varlığını sürdürebilecek gerçek bir Atlantis kurmak olduğunu söylüyor.

Bunun için öncelikle koloninin kendi oksijenini üretip karbondioksiti ayrıştırabilmesi lazım. Aquarius’a hava yukarıdan pompalanıyor ama su altı şehri elektroliz kullanarak su moleküllerindeki oksijeni serbest bırakabilir ve karbondioksit bağlayan kimyasallar ve materyaller sayesinde havayı temizleyebilir.

İkinci olarak, su altı şehirleri kendi enerjisini okyanustan dalga enerjisi, sudan hidrojen gazı elde etme ve termoelektrik aygıt aracılığıyla elde edebilir.

Geriye yiyecek kalıyor. Cousteau Aquarius’ta hep dondurularak kurutulmuş astronot yiyeceğiyle beslenmiş ama bunun nahoş bir deneyim olduğunu, su altında yaşayan kolonilerin kendi gıdasını (muhtemelen alg ve başka bitkiler yetiştirerek) kendi elde etmesi gerektiğini söylüyor.