Uykusuzluk Bizi Daha Bencil Yapıyor

Fotoğraf: Abbie Bernet/Unsplash

İnsanların birbirine yardım etmesi, medenileşen toplumun temellerinden birini oluşturuyor. Fakat Berkeley – California Üniversitesinde (UC Berkeley) çalışan bilim insanlarının yeni çalışması, uykusuzluğun insanlardaki bu temel niteliği körelttiğini ve fiili dünyada birtakım sonuçlar doğurduğunu gösteriyor.

Uyku eksikliğinin kalp damar hastalığı, depresyon, diyabet, yüksek tansiyon ve erken ölüm tehlikesinin artışıyla ilişkili olduğu biliniyor. Fakat yapılan yeni keşifler, uykusuzluğun temel sosyal vicdanımızı da zayıflattığını ve bizi diğer insanlara yardım etme isteğinden uzaklaştırdığını gösteriyor.

Yeni çalışmanın bir bölümünde araştırmacılar, ABD’deki çoğu eyalette insanların saatleri ileri alıp günlerinden bir saat kaybettiği Kış Saati Uygulaması başladıktan bir hafta sonra hayır bağışlarının %10 düştüğünü göstermiş. Söz konusu düşüş, saatlerin değişmediği eyaletlerde veya eyaletler sonbaharda standart zamana geri döndüğü zaman görülmemiş.

UC Berkeley’da çalışan araştırmacı bilim insanı Eti Ben Simon ve psikoloji profesörü Matthew Walker’ın öncülüğünde gerçekleştirilen çalışma, yetersiz uykunun bireyin zihinsel ve fiziksel sağlığına zarar vermekle kalmayıp, bireyler arasındaki bağları (hatta bütün bir ülkenin başkalarına yönelik duyarlılığını) da tehlikeye attığını gösteren bulgulara yenilerini ekliyor.

Bulgular dört gün önce PLOS Biology bülteninde sunuldu.

Yazar: Robert Sanders/Berkeley – California Üniversitesi. Çeviren: Ozan Zaloğlu.