Yeni Buğday ve Arpa Genomları, Dünyadaki Açlığın Azalmasına Yardımcı Olacak

Melissa Askew/Unsplash

Uluslararası bir işbirliğiyle yürütülen yeni araştırmada, buğday ve arpada yeni bir genetik çeşit ortaya çıkarılmış. Gelişme, daha verimli buğday ve arpa çeşitlerinin yetiştirilmesine yönelik gerçekleştirilen küresel girişimlere önemli bir destek niteliği taşıyor.

Kanada’daki Saskatchewan Üniversitesi’nden Profesör Curtis Pozniak’ın önderliğindeki 10+ Buğday Genomu Projesi ile Almanya’daki Leibniz Bitki Genetikleri ve Mahsul Bitkileri Araştırma Enstitüsü’nden Profesör Nils Stein’in önderliğindeki Uluslararası Barley Pan Genom Dizileme Konsorsiyumu’nda çalışan araştırmacılar, üç gün önce Nature bülteninde yayımlanan makaleye göre her iki tahılda da bir miktar genom dizilemişler. Bilim insanları, bu gelişmenin yeni nesil buğday ve arpa çeşitlerine kapı aralayacağını belirtiyor.

Adelaide Üniversitesi’nde çalışan yardımcı profesör Ken Chalmers şöyle aktarıyor: “Buğday ve arpa, dünya çapında temel gıda bitkileri. Fakat bu bitkilerin gelecekteki gıda taleplerini karşılaması için çok daha fazla üretilmesi gerekiyor. Sadece buğday üretiminin, artan küresel nüfusa yetmesi için 2050 itibarıyla mevcut seviyelerin yarısından fazla artması gerekiyor.”

Üç gün önce yayımlanan iki araştırma, bilim insanlarını buğday ve arpanın tam genom dizisini (veya pan genomlarını) ortaya çıkarmaya daha da yaklaştırıyor. Araştırmacılar ve bitki yetiştiricileri, bu tahıllardaki genetik çeşitliliğin tam kapsamının anlaşılmasıyla birlikte artan küresel üretim için gereken araçlara sahip olacak.

Robyn Mills/Adelaide Üniversitesi. Ç: O.