Bir Balığın Yüzme Şekli, Kişiliği Hakkında Çok Şey Söylüyor

Üç dikenli balık. Fotoğraf: JaySo83/Wikimedia Commons

Kişilik, karıncalardan hamam böceklerine ve maymunlara kadar her çeşit hayvan türünde tanımlanan bir özellik. Bazı bireyler utangaç ve durgun olurken, diğerleri de cesur ve hareketli oluyor. Şimdiyse Ecology and Evolution bülteninde yayımlanan yeni bir çalışma, bir balığın yüzme şeklinin onun kişiliği hakkında çok şey söylediğini ortaya çıkarıyor.

Hamam Böceklerinin de Kişilikleri Var

Bu yeni araştırmada, uzmanların sadece bireysel hayvanların nasıl hareket ettiğine bakarak o hayvanın kişiliğini güvenilir biçimde ölçebileceği öne sürülüyor. Araştırmacılar, hareket biçiminin bir tür mikrokişilik özelliği olduğunu ve bu yöntemin, bilim insanlarının yabani hayvanlardaki kişilik farklılıklarını anlamasına yardımcı olabileceğini belirtiyor.

Swansea Üniversitesi ve Essex Üniversitesi’nde çalışan biyolog ve matematikçilerin meydana getirdiği bir araştırma takımı, sabit konumlarda iki, üç veya beş plastik bitkinin yer aldığı bir akvaryumda yüzen üç dikenli balıkların hareketlerini kayda almış.

Video kayıtlarından elde edilen yüksek çözünürlüklü takip verisini kullanan takım, balıkların ne kadar fazla ve ne kadar sık döndüklerini ve ne kadar fazla durup harekete geçtiklerini ölçmüş.

Elde edilen veriler, her balığın çok farklı şekilde hareket ettiğini ve bu farklılıkların yüksek oranda tekrarlanabilir olduğunu ortaya çıkarmış; hatta o kadar ki, araştırmacılar bir balığın hangisi olduğunu sadece hareket verisinden saptayabiliyormuş.

Swansea Üniversitesi’nde çalışan ve araştırmanın eş yazarı olan Dr. Ines Fürtbauer şöyle söylüyor: “Balıklardaki bu mikrokişilikler imzaya benziyor; farklılar ve tek bireye özgüler. Balıkların bu imzasının, akvaryumlarda ilave bitkiler eklemek gibi basit değişiklikler yaptığımızda da değişmediğini keşfettik. Fakat bu imzaların, bir hayvanın ömrü boyunca kademeli şekilde değişmesi veya bir hayvan içinde bulunduğu ortamda yeni ve beklenmedik bir şeyle karşılaşırsa aniden değişmesi mümkün. Hayvanların hareketini uzun dönemler boyunca ve doğada takip etmek, bize bu türden fikirler sağlayabilir ve sadece kişiliği değil, bir hayvanın davranışının ne kadar esnek olduğunu da daha iyi anlamamıza yardımcı olabilir.”

Çalışmanın yazarları, bu olgunun ne kadar yaygın olduğunun ve kara hayvanları ya da uçan türlerde de aynı kalıbın bulunup bulunmadığının görülmesi için, başka türler ve koşullar üzerinde ilave çalışmaların yapılması gerektiğini söylüyor.

Swansea Üniversitesi’nde çalışan baş yazar Dr. Andrew King şöyle aktarıyor: “Bizim çalışmamız basit hareket kalıplarının, davranışlardaki kapsamlı ve sürekli bireysel farklılıkları doğuran mikrokişilik özellikleri şeklinde görülebileceğini öne sürüyor. Bu önemli bir şey çünkü yaban hayvanlarının nasıl hareket ettiklerine ilişkin ince ölçekli bilgi elde edebildiğimiz sürece, bu hayvanlardaki kişilik farklılıklarını belirleyebileceğimizi akla getiriyor. Ayrıca bu tip veriler, hayvan izleme teknolojilerinin gelişimiyle birlikte daha yayın hale geliyor.”

Kaynak: Swansea Üniversitesi. Çeviren: Ozan Zaloğlu.