Biyologlara Göre, Kalp Sağlığı İçin Günde Ne Kadar Kahve İçilmeli?

Çok kahve içtikten sonra geleceği görür müyüz?

Günde dört bardak sert kahve, sağlıklı bir kalbin reçetesi olabilir, özellikle de yaşlı yetişkinler için.

Moleküler biyologlar Judith Haendeler ve Joachim Altschmied’in önderlik ettiği Alman araştırmacılardan oluşan bir takım, kahvenin kalp sağlığımız üzerinde kafeinden kaynaklanan olumlu etkileri hakkında bazı ipuçları keşfettiler ve en iyi faydayı elde etmek için her gün ne kadar kahve içmemiz gerektiğini buldular.

Araştırmacılar, kafein verilen laboratuvar fareleri üzerinde çalışma yaptılar ve insan dokularına belli ölçüde kafein verdiler. Bu sayede; kan damarlarımızın içindeki hücrelerin, bir uyarıcının etkisiyle daha iyi çalışabildiklerini keşfettiler ve yaşlı yetişkin hücrelerin içinde yer alan belli proteinlerin, genç ve atik proteinler gibi davranmasını sağladılar.

Altschmied şöyle söylüyor: “Dört ila beş fincan espresso içmek, görünüşe göre hücrelerimizin güç merkezlerinin işlevini iyileştiriyor ve bu sebeple koruyucu olduğu görülüyor.”

Bilim insanları yıllardır, kahve içen insanların herhangi bir sebepten ölme ihtimallerinin daha düşük göründüğünü fark etmişti; bu sebepler arasında kalp hastalığı, inme veya diyabet de yer alıyor.

Belki de bu konuda şimdiye kadar elde edilen en iyi bulgular, yapılan iki tane dev boyutlu çalışmadan geliyor: Bu çalışmalardan biri, ABD Ulusal Sağlık Enstitüsü tarafından ABD’de yaşayan 400.000’den fazla insan üzerinde, diğeri de Avrupa’da yaşayan 500.000’den fazla insan üzerinde yapılmıştı.

Her iki çalışmada da, düzenli olarak kahve içen insanların, günlük olarak kahve yudumlamayan insanlara göre herhangi bir sebepten ölme ihtimallerinin daha düşük olduğu bulunmuştu.

Kahve, sağlık bakımından bunlardan başka bir sürü faydayla da ilişkilendiriliyor; bunlar arasında karaciğer hastalığı (siroz) tehlikesinin azalması, belirli kanser türlerinin oluşma tehlikesinin azalması, Alzheimer ve demans oranlarının azalması ve depresyon tehlikesinin düşmesi bulunuyor.

Kahve, kalbiniz için de harika bir şey; günde üç ila dört fincan kahve içen insanların kalp damar hastalığından ölme ihtimali, yüzde 19 daha düşük olabilir.

Altschmied, yaptıkları yeni çalışmanın, kalp sorunları olan insanların kahve içmemesi gerektiğini söyleyen eski öğütleri geçersiz hale getirmesini umduğunu söylüyor ve günde yaklaşık dört bardak espressoya eşdeğer kahve içmenin, özellikle obez veya prediyabetik olan insanlarda kalp krizi tehlikesini azaltmaya yardımcı olabileceğini öne sürüyor.

“Diğer şeylerin yerine geçmeyecektir. Spor yapmaya devam edin, sağlıklı beslenin ve beslenme düzeninize kahve ekleyin” diyor.

Eğer tadını sevmiyorsanız, yeşil çayda da benzer seviyede kafein bulunuyor ve yeşil çay da kalp sağlığınızı destekleme bakımından etkili bir yöntem olabilir.

Yeni tavsiyeyle birlikte aşırıya kaçmamak önem taşıyor çünkü çok fazla kahve, nabzınızı yükseltebilir ve başka sağlık sorunlarına yol açabilir.

Fakat kalp doktorlarına göre, günde altı fincana kadar kahve içmekte bir sorun olmamalı; hatta bunu yapmak, düzensiz kalp atışına sahip insanlarda düzensiz kalp atışlarını azaltabilir.

Bir de uyarı var: Çalışma insanlarda yapılmadı; sadece insan dokularında ve laboratuvar farelerinde yapıldı.

Çok belirli dozlarda kafein verilen farelerin çok sıkı şekilde kontrol edilen ortamlarında işe yarayan bir şey, evde bir fincanlık keyif içtiğiniz zaman gerçekleşen şeyle aynı olmayabilir.

“Eğer ben dört fincan espresso içersem ve siz de dört fincan espresso içerseniz, kanda aynı seviyede kafeine ulaşacağımızı garanti edemeyiz” diyor Altschmied.

Kendisi ayrıca uyarıda bulunuyor: Kafein kan damarlarını büyütebildiği ve bu sayede tümörlere daha fazla oksijen sağlayıp onları besleyebildiği için, kahve içme tavsiyesi, kanserli insanlar için geçerli olmayabilir.

“Tümör teşhisi konan insanlar varsa, kahveden uzak durmalarının daha iyi olacağını söylüyoruz” diyor Altschmied.

“Ancak bunun dışında sağlıklıysanız size bir zararı olmaz ve kalp ile dolaşım sisteminizin, daha uzun süre daha iyi şekilde çalışmasına yardımcı olabilir.”

Çalışma, Perşembe günü PLOS Biology bülteninde yayınlandı.

 

 

 

 

Business Insider

Bunları da okumak isteyebilirsiniz...

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir